Hjälp! Många skotertankar ang boondocker/summit

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
Hej!


Jag går i funderingar inför kommande säsong, OM jag lyckas spara ihop pengarna dvs. Målet är att nå 100 000kr, men mest troligt mellan 80 och 90 tusen.


Det jag är säker på är att jag vill ha 600 etec, jag står mellan summit och boondocker. Längden är jag inte säker på. Kör 144 nu på nuvarande, och klarar mig rätt bra. Det är en xtrim 600 sdi jag har nu. Den är för bred och tung inne i skogen. Jag klättrar inte mycket, utan kör mest ospårat i skog med mellan halvmetern och metern snö, blir kanske 20-30 procent av en säsong där det är metern och uppåt i snödjup.


Jag kikar och ser rätt många summit 146 och boondocker 3700, har själv funderat på 154 och 3900, men det kanske jag inte behöver? Blir det så mycket mer "flyt" i snön på en dm mer matta mot marken?


Jag skulle vilja ha lite input och tips på dessa maskiner, summit och boondocker 600 i längderna 146 och 154 (3700 och 3900)


Tacksam för hjälp, för tankarna snurrar febrilt.

Edit: Boondockern är från 14 och nyare, pga ds-boggien bl.a. Och summiten är jag osäker på från vilken årsmodell t-motion kom.


//Dennis
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.151
146
63
Säfsen
Är inte bara 1dm längre matta mot marken, den är dessutom 2,6cm bredare än den du har på XTrimen.
 

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
Jo men bredden skiljer inte mellan modellerna jag funderar över. Alltså 146 (3700) vs 154 (3900) Mellan dem är bredden på mattan lika. Funderingarna går på att eftersom jag inte klättrar just nåt, så handlar det mer om hur pass mycket mera flyt man får i snön i skogen på 1 deci mer i längd. Jag är inne på att helt stryka tankarna på 146/3700, men det blir ett sämre utbud då.
Hur pass stor skillnad är det?
Vid vilken årsmodell kom T-motion på summit 600?
DS-boggien kom 2014 på boondocker 600 har jag klurat ut.
// Dennis

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.151
146
63
Säfsen
Menade bara att om du går för den kortare mattan, så har du ändå bra många mer kvadratcentimeter mera matta mot snön i förhållande till din nuvarande maskin.

Kan inte ge något bra råd vilken du ska välja då jag inte testat Summit i skogskörning.

Men om du nu mest är en skogssmygare… har du funderat på Tundra Extreme eller 49Ranger? Då får du lång matta och smalt i framänden.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Summit 600 fick väl XM chassit 2014 så då bör de väl ha fått t-motion också. Jag har en summit 800 2013 146" med XM och t-motion och den är ju sjukt lättkörd i skogen. Enda gången den känns förkort är när det blir väldigt brant för då känns det som att den ska kunna slå runt och min självbevarelsedrift gör då att jag slår av på gasen vilket kan ställa till det rent körtekniskt. Har aldrig råkat ut för att slå runt ännu dock. Däremot kan det ibland kännas som att man vill ha ännu mer effekt när det blir lite tyngre snö. Jag skulle också ha en 600 ursprungligen men ångrar inte en sekund att det blev en 800:a. Det enda negativa med 800:a är väl försäkringen på nästan 6000:-/år.
 

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
Mas, Aah, det var så du tänkte ang mattorna! Då är jag med! Även förarpositionen är längre fram på både boondockern och summiten jämfört med Xtrimen, så det i sig borde ge planare gång.
Att det inte blir 49 Ranger eller Tundra Extreme, är stor del fåfänga. Jag har sneglat på dem, men tycker de är anskrämligt fula, och sen känns de otroligt "stela" när man "torrbryter" dem.
Sen blir de lite väl långa. Jag känner egentligen mer sug efter 146/3700, men kikar mer på 154/3900.
Provade en Freeride 800 154 -15, och den gick jäkligt fint att smyga runt med. Jämfört med min xtrim som tappade arslet så fort man rörde gasen så var det en dröm. Men man kanske inte behöver en 154 för att få mycket av den skillnaden när man byter? Som sagt, många tankar som yr både hit och dit angående detta. Att det blir en 600 och inte en 800 beror på dels försäkringen, dels att den ligger lägre i pris, dels att jag kör 600 nu och inte saknar spec mycket motor alls när det gäller min körning. Neddrevning löste det problemet. Sen går inte 600an varm lika lätt, möjligtvis lite mildare förbrukning på soppa och olja. (Trevligt med mer räckvidd)

eing9911 Tack för svar! from 2014 alltså, bra att veta. =) Skönt att höra att iaf du inte upplever 146 för kort, då känns valet lite enklare.

Tack för svaren! Är det något i resonemanget jag är felande i? Är det något annat jag missat att ha i åtanke?

// Dennis
 

antenorgren

Medlem
9 jan 2014
26
0
1
hofors
Jag har kört boondocker 600e-tec 3900 -14 i några år och en kompis kör summit 600 154-15 så vi har bytlånats en del.
Skulle jag välja idag skulle jag köpa summiten bara för att den är lite mer lekfull och kåporna släpper inte i överkant som på lynxen.
Bägge är bra maskiner som drar lite soppa men saknar bra gassvar i övrigt duger effekten ganska bra.
 

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
antenorgren, Tack för svar! Då känns det som att det lutar mot summit faktiskt!

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Vetefasen om bränsleförbrukningen skiljer så mycket på 600 och 800 för 800:an går äckligt billigt. Men kör man mycket fullgas blir det säkert skillnad. Det är mest sambon som kör summiten då hon inte orkade bryta runt nytron (som såldes för en vecka sedan då jag också vill ha en summit). Hon kör kanske inte max hela tiden men för den delen fiskör hon inte heller och den verkar ligga runt 1,5-2 l/mil vilket jag kan tycka är helt OK för en 800. Men som sagt, försäkringen är ju inte skitkul att betala och jag sneglar ju dessutom på att skaffa en till så det lär ju kännas i plånboken. Men en del snusar, andra röker...jag kör skoter. Alla har vi våra laster :)

Nerdrevning skulle säkert lösa att det går lite tungt ibland men det har inte hänt så ofta så för hennes körning (då det primärt är sambon som kör den) så duger den fint.
 

snesudden

Medlem
28 mar 2014
18
0
1
Norrfjärden
Jag har kört Summit 600-15 154" i två säsonger och kan varmt rekommendera den. Fantastiskt smidig i terrängen. Har beställt en ny så du kan få köpa den av mig :) 290 mil, bukskydd, drag, elstart, 12 v uttag.
 

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
Tack! Men jag har beställt en maskin nu. Blev en BD 3900 600. Pga 4-års garantin och jag fick ett vettigt pris.

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
 

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
Dagens trådlyft!

Hade missat denna fråga, så jag tar det nu.
Jo jag är jättenöjd med Boondockern, jämfört med Xtrimen och utefter hur jag kör, så är den en dröm. När jag sitter fast så är det mitt fel och inte skoterns, varenda gång. ;)

Hann köra 250 mil förra vintern och testa en hel del olika inställningar i boggien, vilket gjorde stor skillnad. Började säsongen med mjukt inställd boggie, något klick upp på centerdämparen och balatan på lösaste, vilket gjorde skotern väldigt nervös och instabil att hålla på rätt kurs. Köra på skrå kändes omöjligt för den ville bara rätt uppför hela tiden. Valet med denna inställning var för att vara säker på att få fronten över de öppna bäckarna under försäsongen. Den fick även jobba ordentligt för att ta sig framåt i snön.

Efter ett tag så kortades balatan i olika skeden ned till kortaste läget, varpå drivet framåt i snön och kurstabiliteten på skrå förbättrades hela tiden. Kör numer med balatan på näst kortaste läget och fronten kommer fortfarande över bäckarna på ett bra sätt. Lite påställd bakfjädring och center, men bara ett klick.

Sitter även SPI v-kit och numera även SPI grenrör och pipa, med original slutburk kvar för att hålla nere ljudnivån. Så nu är gassvaret helt ok, en helt annan vilja på motorn vilket underlättar att återta kontrollen i djup snö, typ när man håller på tappa den neråt i backen på skrå t.ex. Sen har jag även monterat den löstagbara linq-stänkan, vilket gör märkbar skillnad på flera sätt. Dels så minskas det jag ser som boondockerns största problem. snön i boggien. Den är en tiondel mot för innan. Drivet framåt i djup snö förbättras då stänkan inte längre bromsar evakueringen. och det går faktiskt backa någon meter till i snön innan det tar stopp. Den är inte heller i vägen när man väl måste skotta.

Denna maskin lär jag nog behålla väldigt länge, så vida jag inte kommer på att det är en bredbandare jag vill ha... ;)