Skulle till att göra mitt första mattbyte någonsin på min Ranger King -96 nu i helgen och det blev ju ett totalt misslyckande... fick ju f..n inte ur drivaxeln! :blink1:
Jag har alltså tagit ur boggin och fått bort (vinkelslip) lagret på variatorsidan. Drivaxeln ligger alltså lös men den är för lång för att få den helt ur växellådan. Så jag lossar på växellådan i hopp om att kunna förskjuta axeln mot den sidan och kunna vinkla ut axeln. Men icke! Sekundärvariatoraxeln sitter ju fast mot splinesen på växellådans ingående axel! Rost kanske? För det ska väl bara vara att dra lös lådan??
Och lagret på sekundäraxeln går ju förståss inte heller att få lös... så nu sitter jag fast! Jag har även försökt flytta drivhjulen för att få mer längd att kunna tråckla ut drivaxeln men dom sitter ju som berget...
Så snälla kom med tips, ideér, you name it! Allt tas tacksamt emot så jag kan få iordning på skrället.
MVH Björn
Jag har alltså tagit ur boggin och fått bort (vinkelslip) lagret på variatorsidan. Drivaxeln ligger alltså lös men den är för lång för att få den helt ur växellådan. Så jag lossar på växellådan i hopp om att kunna förskjuta axeln mot den sidan och kunna vinkla ut axeln. Men icke! Sekundärvariatoraxeln sitter ju fast mot splinesen på växellådans ingående axel! Rost kanske? För det ska väl bara vara att dra lös lådan??
Och lagret på sekundäraxeln går ju förståss inte heller att få lös... så nu sitter jag fast! Jag har även försökt flytta drivhjulen för att få mer längd att kunna tråckla ut drivaxeln men dom sitter ju som berget...
Så snälla kom med tips, ideér, you name it! Allt tas tacksamt emot så jag kan få iordning på skrället.
MVH Björn