Hej, Jag har köpt en begagnad mxz - 09 som gått 170 mil. (10 mil i min ägo denna vinter)
Såg att variator remmen var sliten och dåligt spänd så jag
Köpte en ny rem och spände enl instruktion.
Med den nya remmen så började jag få problem när jag ska backa. Den tjuvstannar helt enkelt när den ska ändra rotation på motorn.
Jag har klurat på vad som kan vara fel och vad jag tidigare läst så skulle det kunna vara dålig komp i motorn.
Men när jag spände remmen så ser jag att remmen blir olika spänd när jag snurrar på sekundär variatorn för hand (skiljer ca 1 mm)
Så jag pallade upp skotern och kör den försiktigt i luften så ser man tydligt obalsen i sekundär variatorn.
Följden borde bli att den i vissa lägen blir mer spänd och det skulle isåfall kunna göra att motorn stannar när remmen är i ett mer spänt läge.
Ska det verkligen vara så här? :wondering: Eller har sekundär axeln slagit sig på nåt sätt?
Om det är normalt vad kan det annars vara för fel? För det är störande att den ska tjuvstanna vid back läge.
Mvh Stefan
Såg att variator remmen var sliten och dåligt spänd så jag
Köpte en ny rem och spände enl instruktion.
Med den nya remmen så började jag få problem när jag ska backa. Den tjuvstannar helt enkelt när den ska ändra rotation på motorn.
Jag har klurat på vad som kan vara fel och vad jag tidigare läst så skulle det kunna vara dålig komp i motorn.
Men när jag spände remmen så ser jag att remmen blir olika spänd när jag snurrar på sekundär variatorn för hand (skiljer ca 1 mm)
Så jag pallade upp skotern och kör den försiktigt i luften så ser man tydligt obalsen i sekundär variatorn.
Följden borde bli att den i vissa lägen blir mer spänd och det skulle isåfall kunna göra att motorn stannar när remmen är i ett mer spänt läge.
Ska det verkligen vara så här? :wondering: Eller har sekundär axeln slagit sig på nåt sätt?
Om det är normalt vad kan det annars vara för fel? För det är störande att den ska tjuvstanna vid back läge.
Mvh Stefan