Hjälp med hybridskotrar!

moestberg

Välkänd medlem
3 okt 2011
173
0
6
Falun
Hej alla, är ny här inne så detta blir mitt första inlägg.

Är inne på att köpa "ny" skoter till vintern å har fastnat för de medellånga maskinerna ( främst Renegade och Switchback). Pris runt 50k

Min högsta prio är kvalite/hållbarhet å efter det lilla jag läst så verkar 600-maskinerna vara bäst lämpade för mig.

Är Renegade 600 å Switchback 600 från ca 04-07 bra, tillförlitliga maskiner? Är det något särskilt man ska tänka på när man kikar på dessa?
Något som ska vara bytt, typiska problem osv?

Hoppas någon kan hjälpa mig å komma med lite tips!
 

Lx3

Välkänd medlem
16 jan 2010
148
0
16
Inte för o va dryg men prova att söka, finns rätt mycket info om dom här maskinerna.

Är f.ö i precis samma sits som du, funderar på att köpa crossover i 50k klassen! Har tyvärr ingen praktisk erfarenhet av någon av kandidaterna (bor för långt söderut :( ) men efter omfattande research bl.a här på forumet har AC crossfire 700 seglat upp som favorit.
Bäst i klassen i lössnö (enligt andras utsago då), rapp men mycket driftsäker motor och i mitt tycke snygg design. Ska gå att hitta en för 50k förutsatt att de ex som kommer ut på blocket med jämna mellanrum inte är sönderkörda lik.

Renegaden får poäng för modernare chassi och körställning samt kanske lite vassare ledegenskaper? Största felet med den är att det verkar svårt att hitta något vettigt för under 60k utan att åka lååångt norrut...
 

Mack

Välkänd medlem
20 jul 2007
260
0
16
Sundsvall
Titta även på Switchback mellan 06 och 07. IQ chassi. Ganska lik Crossfire i lössnöegenskaper. Lite småsaker som skall vara bytt på alla maskiner på garanti, annars inget särskilt problem med dessa maskiner.
 

Maaattiii

Välkänd medlem
12 apr 2010
258
2
16
Jag har haft en Renegade 600X SDI -06 som jag nyligen sålde. Var riktigt nöjd med den, gick bra på leden och gjorde inte bort sig totalt i lössnö. Bör nämnas att jag böt matta till en Camoplast Cross-Country 44mm samt att den var nerdrevad 2 kugg.

Jag körde totalt cirka 320 mil med min, och det enda jag behövde göra var att byta avgastempgivare och rengöra reedventilerna och spjällhuset på grund av att den tappade varv på tomgång och vid gaspådrag. Min hade gått 587 mil när jag sålde den.

Bara att skicka ett PM om du har några frågor :)