hjälp med modeller till gumman

samurai

Välkänd medlem
12 nov 2011
171
5
6
Borlänge
har en tråd till ang detta led med 550f frågor
anu tittar vi även på eventuellt en 600 till gumman om den är lite roligare maskin men jag blir helt spak av alla modeller
vi kollade in på blocket på olika 600 mod
VAD ÄR DET för skillnad PÅ

ski doo mxz 600 sdi tex 08
sd rs 600 2010
sd rev 600
sd srx 600

vilken årsmodell är bästa motorerna i med Ho motorerna samt back o elstart
Med vänlig hälsning, andreas
 

fsamuelsson

Välkänd medlem
15 nov 2010
668
0
16
Jörn
nu har du ju inte skrivit årsmodell på samtliga men jag tolkar det som följande

600 SDI = insprutning dvs inga förgasare
rs 600 = racing modell ska du ha en skoter till frun bör du nog titta på annat krävs lite mer skruvning i dessa än övriga modeller eftersom dom är för just racing
REV 600 = äldre modell av chassi, fram till 2007 så är det det gamla chassit, 2008 kom XP chassiet som mer liknar det du har på din renegade.
SRX = Mig veterligen så finns ingen sån skidoo men däremot Yamaha

Av dess skulle jag sikta in mig på SDI
 

jolpa

Välkänd medlem
24 jan 2010
720
3
16
sundsvall/NJURUNDA
Till tjejen hade jag velat köpa en insprutare ex 600sdi rev eller xp chassi. Rs maskinerna är renodlade racemaskiner och saknar bekvämligheter som tex back. Dom har vad jag förstått ingen nyckel heller utan endast dödmansgrepp. Rätta mig gärna


Angående SD srx kanske det ska stå xrs? Om så är fallet är xrs oftast en toppen skoter! Lite värre grejor för säga det simpelt
 

samurai

Välkänd medlem
12 nov 2011
171
5
6
Borlänge
tack för lite hjälp i skoterdjungeln
en mxz 600 från typ 2008 eller en 550 f kanske är bra åt henne då alltså!!
 

samurai

Välkänd medlem
12 nov 2011
171
5
6
Borlänge
När vi kör fast med skotern

hejsan allihopa fick bara en ide idag ang när man står där med snön upp till höften och faan inte kan flytta skotern o det enda man har att tillgå är några grova tallar tio meter bort
Skulle det fungera med ett spakblock att vända skotern med om man inte kan vända maskinen ur situationen riktig.
hamnade i en kontig situation i sälen där jag till höger hade en slänt på 45 grader till vänster slänt 30 grader med tallar rrakt fram tallar kom inte mellan heller haha tänker ni väl ja det var lite klantigt men men
har ni några fiffiga ideer på att vända era maskiner
Med vänlig hälsning, andreas
 

fsamuelsson

Välkänd medlem
15 nov 2010
668
0
16
Jörn
ofta om du fastnar i en backe så är rullning det enklaste sättet, dvs tippa den på sidan och rulla nedåt tyngdkraften gör mesta jobbet, dock så bör det vara minst 40-50 cm snö så man inte knäcker handskydd, ruta m.m. Skippa 550 till frun , den drar ofta inte mindre soppa än en 600 och effekten är ju inte så kul, ju bättre hon blir på att köra destå mer kommer man sakna effekt.
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Fast man ska nog i möjligaste mån undvika att rulla en fyrtaktare...
 
Last edited:

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
hejsan allihopa fick bara en ide idag ang när man står där med snön upp till höften och faan inte kan flytta skotern o det enda man har att tillgå är några grova tallar tio meter bort
Skulle det fungera med ett spakblock att vända skotern med om man inte kan vända maskinen ur situationen riktig.
hamnade i en kontig situation i sälen där jag till höger hade en slänt på 45 grader till vänster slänt 30 grader med tallar rrakt fram tallar kom inte mellan heller haha tänker ni väl ja det var lite klantigt men men
har ni några fiffiga ideer på att vända era maskiner
Med vänlig hälsning, andreas
Jag brukar ha ett sådant här med mig:
http://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/transport/vinschar/taljor/talja-334055/
Tar visserligen lite plats men på min gammskoter kan jag gömma det under huven. (Vissa saker var bättre förr).
En sjuhelvetes lång lina, längre än på något spakblock och med en brottstyrka på 1 ton.

Har haft stor nytta av det då man varit ensam och kört fast, bra att ha om man måste spela upp någon trasig maskin på släpet, dra maskin utan back upp på släp etc. Har även använt det när bil eller skotermotorer ska ur/i.

Enda nackdelen är väl att det lätt blir trassel om man inte har ordning på linan, men det är egentligen bara en ordningsfråga. - Rekommenderas alltså.
 

samurai

Välkänd medlem
12 nov 2011
171
5
6
Borlänge
Jag brukar ha ett sådant här med mig:
http://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/transport/vinschar/taljor/talja-334055/
Tar visserligen lite plats men på min gammskoter kan jag gömma det under huven. (Vissa saker var bättre förr).
En sjuhelvetes lång lina, längre än på något spakblock och med en brottstyrka på 1 ton.

Har haft stor nytta av det då man varit ensam och kört fast, bra att ha om man måste spela upp någon trasig maskin på släpet, dra maskin utan back upp på släp etc. Har även använt det när bil eller skotermotorer ska ur/i.

Enda nackdelen är väl att det lätt blir trassel om man inte har ordning på linan, men det är egentligen bara en ordningsfråga. - Rekommenderas alltså.
tack för alla tips skitbra
 

samurai

Välkänd medlem
12 nov 2011
171
5
6
Borlänge
ska köpa en talja då iställt för spakblock!!
ang maskin till gumman är hon ju nöjd med sin opel astra ,, kanske en 550 duger haha är den inte billigare i försäkring också som första skoter