Hjälp med rotax oljepump!!

DanneG

Medlem
1 jan 2000
10
0
1
Jag har problem med min MXZ 670 -97
Finns det någon som vet hur oljepumpen fungerar och kan beskriva det för mig,
vad Jag förstår så är det en "kolv" som roterar med en "kam" mot excentern som styr flödet, men drevet på "kolven" verkar fjäderbelastat på något sätt men det går inte att rubba, kan det ha rostat fast, eller ska det vara så???

 

Flyfisherman

Medlem
1 jan 2000
40
0
1
Boden Sverige
Den lampan börjar väl lysa om man får för lite olja i tråget?
Hoppas kunna hjälpa dig snart, väntar på en manual till 97-98 ski-doo och där finns det nog en guide+sprängskiss till pumpen. Om inget har gått åt pipan då jag beställt den från USA så borde den komma vilken dag som helst!
Återkommer...
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
De flesta separatsmörjpumpar (Mikuni t ex) brukar vara gjorda så att kolven står stilla och cylindern roterar. Det finns ett par klackar i ena änden av den så att den rör sig i längdled t ex två gånger per varv. De klackarna ligger an mot en excenter som vrids av gaswiren, på så sätt ändras oljeflödet beroende på gaspådraget.
Pumpen tar in olja i cylindern genom en backventil i ena änden och trycker ut genom små hål på sidan av cylindern som står mitt för motsvarande hål i pumphuset under rätt del av pumpslaget (om man provkör en sån pump med borrmaskin märker man att den inte fungerar om den roterar åt fel håll!).
Drivningen av cylindern brukar ske med en snäckväxel i den ände av cylindern där klackarna finns.
 

kilimanjaro

Medlem
19 feb 2007
24
0
1
timrå
Hej forumet.
Dammar av den här gamla tråden och hoppas att någon, trots sommartider tar sig tid att läsa och hjälpa.

Min trippelrotax 800 (mach Z LT) är nyskuren på alla tre cylindrarna och jag misstänker starkt oljebortfall. När ändå motorn ligger på arbetsbänken vill jag kolla funktionen hos doseringspumpen.
Får inte loss den från blocket iaf inte utan att demontera generatorn och det vill jag helst slippa så är det möjligt att kolla på något vis att den är ok utan att ta bort den?

Går det att justera oljeinblandningen på något anant sätt än med vajerspelet?
Armen som påverkas av vajern är märkt med 15 vad betydert det?
Det finns också ett märke som matchas mot ett liknande märke på pumphuset, justeringsmärken antar jag men hur?

Tack på förhand // Karl B.
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Hej forumet.
Dammar av den här gamla tråden och hoppas att någon, trots sommartider tar sig tid att läsa och hjälpa.

Min trippelrotax 800 (mach Z LT) är nyskuren på alla tre cylindrarna och jag misstänker starkt oljebortfall. När ändå motorn ligger på arbetsbänken vill jag kolla funktionen hos doseringspumpen.
Får inte loss den från blocket iaf inte utan att demontera generatorn och det vill jag helst slippa så är det möjligt att kolla på något vis att den är ok utan att ta bort den?

Går det att justera oljeinblandningen på något anant sätt än med vajerspelet?
Armen som påverkas av vajern är märkt med 15 vad betydert det?
Det finns också ett märke som matchas mot ett liknande märke på pumphuset, justeringsmärken antar jag men hur?

Tack på förhand // Karl B.
Om du inte vill demontera och göra enl ovanstående beskrivningar finns nog bara ett sätt.

Blanda 2% olja i soppatanken, markera sen EXAKT nivån på oljebehållaren. Kör, eller låt den gå iallafall. Länge. Minskat i behållaren = ok. Samma nivå i behållaren = ajdå.

Man kan mata bränslepumpen med oljeblandat från en 2-liters colaflaska eller nåt, då vet man hur mycket soppa det gått, och följdaktligen hur mycket olja det bör ha gått.

Man ska justera blandningen på vajerspelet. Strecken mot varandra på tomgång.

15? Ingen aning... :confused:
 

kilimanjaro

Medlem
19 feb 2007
24
0
1
timrå
Hej igen och tack för hjälpen. Värdefulla råd att testa.
Vad är en shysst inblandning, mina tvåtaktshojar ville ha 2-3% blandat i soppan men vad är en normaldosering vid separatsmörjning?
Har också funderat på med vilken kraft doseringen in i vevhuset sker. Är det med skapligt tryck så att det blir en finfördelad dimma eller är det en droppe då och då?
Är oljeinjektionen tajmad till någon speciell del av förbränningscykeln? Alltså trycks oljan in när det är över eller undertryck i vevhuset?
Många konstiga frågor men kanske någon mer har funderat på dom.

Tack // Karl B.
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Hej igen och tack för hjälpen. Värdefulla råd att testa.
Vad är en shysst inblandning, mina tvåtaktshojar ville ha 2-3% blandat i soppan men vad är en normaldosering vid separatsmörjning?
Har också funderat på med vilken kraft doseringen in i vevhuset sker. Är det med skapligt tryck så att det blir en finfördelad dimma eller är det en droppe då och då?
Är oljeinjektionen tajmad till någon speciell del av förbränningscykeln? Alltså trycks oljan in när det är över eller undertryck i vevhuset?
Många konstiga frågor men kanske någon mer har funderat på dom.

Tack // Karl B.
Det står i instruktionsboken vad som anses lämpligt. Men jag vågar påstå att det är 2%.

Och det är absolut ingen finfördelad dimma, det är droppe då och då som gäller... Och timing är det inte heller... Slumpvis beroende på hur drevet var vridet vid ihopmontering. Vi snackar alltså en MYCKET enkel långsamroterande pump. Enkelt = håller länge = mindre risk för tillverkaren att byta motor på typ 5000 maskiner.
 

kilimanjaro

Medlem
19 feb 2007
24
0
1
timrå
Har letat sprängskisser på pumpen men inte hittat något så det där med snurrande cylinder får förbli en gåta.
Däremot pratade jag idag med skidoo säljaren här nere i sundsvall. Enligt honom är det ytterst ovanligt att pumpen går sönder så jag tror att jag lägger ner projekt "riva ner pumpen". Däremot ska jag göra flasktestet så fort jag fått bitarna på plats så att den snurrar.

Tack // Karl B.