Hjälp med tändinställning Sachs SA290

parbring

Aktiv medlem
21 feb 2007
84
0
6
Skellefteå
Min Sachs SA290 bara baksmäller och vill inte starta. Kikar tändningen, och brytarkontakterna är som mest öppna med kolven i botten. Ställer 0,45 mm på övre vändläge, men dom fortsätter öppna när jag vrider motorn framåt.
Jag hittade detta:
http://www.4ever300.com/bilder/ovrigt/sachs-1cyl.jpg

Men är tyvärr inte så hjälpt av dessa data då jag inte riktigt vet hur jag ska gå till väga.

Tacksam för svar!
 

johnnype

Välkänd medlem
1 jan 2000
174
0
16
boden
Hmm det låter ju konstigt att brytarkontakterna är som mest öppna med kolven i botten, är krysskilen hel på svänghjulet ??, du måste nog öppna svänghjulet å titta vad som har hänt. Om jag inte minns fel så går väl brytarna att justera även om svänghjulet är borta, nockarna sitter på vevaxeln, men jag kan ju minnas fel,det var ju ett antal år sedan man skruvade i en sån motor.
 

parbring

Aktiv medlem
21 feb 2007
84
0
6
Skellefteå
Tja, jag var förbi med motorn på en firma i morse och fick svänghjulet demonterat, och då hade krysskilen gått av, men nu har jag monterat ny krysskil och satt tillbaka allt, men problemet kvarstår. Jag ser dessutom att både svänghjulet och vevaxeln rör på sig om jag roterar motorn för hand.
 

parbring

Aktiv medlem
21 feb 2007
84
0
6
Skellefteå
Skulle jag tex kunna gå tillväga så här?

Ställer kolven i övre vändpunkt. Stoppar ner en liten metallstav i tändstiftshålet och gör en markering just vid kanten. Timing BTDC på en Sachs ska vara 4-4,5 mm, så jag gör en markering denna distans UNDER den första markeringen. Vrider motorn bakåt tills denna markering ligger jäms med kanten och justerar brytarkontakterna till 0,4 mm i det läget.

Är jag rätt ute?
Och om så är fallet, hur vet jag var tändplattan ska stå?
 

parbring

Aktiv medlem
21 feb 2007
84
0
6
Skellefteå
Har glömt att skriva att det löste sig. Problemet med tändinställningen bottnade i att svänghjulet var så skadat att tändningen inte var konstant...
Tack för tips ändå!