Hjälp med TRA sekundär variator fort

howie

Aktiv medlem
18 dec 2008
85
0
6
Boden, Sweden
Tjena, Jag måste ta isär sekundärvariatorn för att byta helix och fjäder men jag vet inte hur jag ska göra. Jag var in tidigare på en firma och dom sa att dom hade en specialpress så jag skulle ta med sakerna dit så skulle dom fixa det. Jag hinner inte få sakerna förens imorgon och dom har inte tid då. jag måste ha igång maskinen på lördag så om någon vet hur man tar isär en TRA sekundärvariator själv så snälla hjälp!

MVH André
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Njae... nästan samma, men du pressar ner den o tar lös låsningen, sen kommer den upp, byt fjäder, sätt tillbaka helixen, pressa ner o sätt tillbaka låsningen =)
 

howie

Aktiv medlem
18 dec 2008
85
0
6
Boden, Sweden
okej =) men sen så babblar han om några brickor man kan sätta dit dom gör att helixen kommer lite längre ner. är det något man behöver sätta dit?
 

howie

Aktiv medlem
18 dec 2008
85
0
6
Boden, Sweden
Jag har förresten en sista fråga, när man sätter dit den nya fjädern som nu är styvare måste jag sätta den i samma hål som tidigare eller ska jag sätta den i nått annat speciellt hål ? typ 4A 3B osv.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Fjädern du har borde inte ha nån pigg som ska ner i nåt hål. Ska bara vara att lägga dit fjädern...
Förr i tiden var det piggar så man kunde förspänna olika genom att vrida fjädern, men med RER:en intåg försvann det så att man kan driva variatorn bakåt utan att vrida sönder fjädern...
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Fjädern du har borde inte ha nån pigg som ska ner i nåt hål. Ska bara vara att lägga dit fjädern...
Förr i tiden var det piggar så man kunde förspänna olika genom att vrida fjädern, men med RER:en intåg försvann det så att man kan driva variatorn bakåt utan att vrida sönder fjädern...
Det kan tyvärr finnas kvar fjädrar med piggar.. har varit o grävt hos massa ÅF och då finns det kvar fjädrar med piggar. Därför jag sa att om de finns så slipa ner, men bra uppmaning =)
 

howie

Aktiv medlem
18 dec 2008
85
0
6
Boden, Sweden
Okej, jag tänkte för hålen är i olika grader så tänkte att det skulle bli skillnad. men då sätter jag bara ner den i ett hål så får vi se vad det blir i slutändan ;D