Hjälp med Variatorer Polaris Fusion 600 -06 (XMY103)

johannyman

Välkänd medlem
18 jan 2011
152
0
6
Uppsala
Hej, tänkte starta en liten storm kring detta med variatorer. Har igentligen fem primära frågor med risk för beroende funderingar. Nedan kommer lite beskrivande info innan frågor.

Mekvana: Hög
Hårda Fakta: 600 HO, 44-matta (nyskick), förlängd till 345 om ja minns rätt.
Körstil: Mestadels led och någon sjö, men kan bli en del lössnöåkning om snön finns. Åker mestadels i Uppland/Södra Gävleborg så lederna är ganska långsamma.
Drevning: Okänd (men tycks ha läst att att min (XMY103) är nerdrevad 2 kugg.)
Variatorsetup: Okänd

1. Vad heter min primärvariator (modell)?
-Förrutom avdragare, erfodras det andra specialverktyg för att serva dessa?

2. Vad rekomenderar man för variatorsetup för ovan beskriven körstil. Har inget intresse av massa skidlyft och "den kommer gå asfort till 80 men dö vid 110", vill ha en bra kombination av topfart samt acceleration. Men inte ha ett snorhögt varvtal i marshfart.

3. Brukar drivaxlarna slitas ut, dvs splines eller splinsen i sekundärvariatorn? jag har ett litet radielt glapp, dvs med & motsols. Uppskattningsvis några millimeter på yttre YD. Eller kan det vara min Helix som är sliten, är det värt att renovera dessa eller köper man en bättre begagnad i sådanfall?

4. Kommer förmodligen köra med nuvarande setup året ut men ska under sommaren göra omfattande åtgärder på skotern så rekomenderade ÅF på reservdelar till variatorer?

5. Finns det några väldigt bra beskrivande textdokument eller videofilmer som beskriver hur de olika "variatorsetuperna" påverkar skotern?

Tacksam för tips och förslag!
 

johannyman

Välkänd medlem
18 jan 2011
152
0
6
Uppsala
Sv: Hjälp med Variatorer Polaris Fusion/IQ 600 -06 (XMY103)

Ingen som har en tillstymelse till tips? Varken Variatorkonfig eller övriga frågor?

Finns ju en uppsjö av IQ/Fusion ute.
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Det jag kan tillföra då jag själv åker Fusion är att primären heter p85, annars tycker jag min 307 fusion med 44 matta fungerar hur bra som helst i variatorerna. Sällan eller aldrig kört en så bra original bestyckad skoter ev kan min vara nerdrevad, åkte jämt med mxz 800 -01 till uppemot 100kmh vilket inte är fy skam.

Har annars ett nytt komplett variatorkitt liggande från EPI till fusion/swb 600 där det ingår vikter, två primär fjädrar, en sekundär fjäder och team helix. Nypris 4200:- kan säljas för 1500:- pma vid intresse :)