hjälp med variatorkit till pro rmk 600 -12

FOX rider

Välkänd medlem
10 okt 2006
1.426
9
38
46
Ludvika
Vad har du för årsmodell asker? Och på vilket sätt funkar den dåligt? Jag har en 12a som övervarvar ca 8400 med 19/43 drevning. Polaren har en 13 som varvar 7800-8000. Båda helt std i variatorerna. Har funderat på att köpa vmcs rtr till min. Har inte tid att laborera.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Det är en 12a.
Den varvar bara 7200-7500 i snön som kom i blåsjön i helgen, helt standard i variatorerna och drevning.
 

FOX rider

Välkänd medlem
10 okt 2006
1.426
9
38
46
Ludvika
Det är en 12a.
Den varvar bara 7200-7500 i snön som kom i blåsjön i helgen, helt standard i variatorerna och drevning.
Oj, så lite har min aldrig varvat, inte ens under inkörningen. Låg rätt på 8250 i början nu efter ca 70 mil 8400.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Höll på att kika på grejorna igår och bussningarna till vikterna är lite trötta så får prova att byta dom och se om den går som den ska sen.
 

Snöån

Välkänd medlem
14 mar 2006
720
1
16
Dalarna
Det är en 12a.
Den varvar bara 7200-7500 i snön som kom i blåsjön i helgen, helt standard i variatorerna och drevning.
Då måste nått va fel ! Vet då flera 12 som gått bra std men finns såklart mer att hitta får se om nån kan komma in å tipsa lite ..... (HHO gubben ?)
 

lynxenduro

Välkänd medlem
26 nov 2007
184
0
16
Min pro 600 -12 gick kanonbra. 11-64, 19/43 o slp burk. Min pro 600 -13 gick bäst med original. Håller -12'an som favorit! Fick inte riktigt samma snurr på -13
 

FOX rider

Välkänd medlem
10 okt 2006
1.426
9
38
46
Ludvika
Verkar som du har övervarv nu 8400 är lite högt. Fick du rätt vikter vid leverans?
Jodå, det är rätt vikter i den. Kan ha varit något med snöförållandena i våras, hann ut på en provtur på åkern här hemma innan snön försvann och då varva den 8250. Iofs inget riktigt före med2dm puder uppe på gräset. Blir en fjällvända innan nyår. Få se hur den går då.
 

FOX rider

Välkänd medlem
10 okt 2006
1.426
9
38
46
Ludvika
Kanske får ta och kandla ett rtr kit av VMC. Men har svårt att motivera utgiften när vintern ser ut som den gör. Får många liter bensin till bilen för dom pengarna. Det är långt till snön nu.
 

mr-norberg

Välkänd medlem
29 nov 2011
438
0
16
Kolla med Mds clutch! Steve är kanon bra att göra affär med :)
Åkte deras kit på min m800 och det var det bästa tycker jag för friåkning. Har beställt till mitt Iqr 600 bygge nu.
Han gör kit till både Arctic och Polaris.
Skriv vilken maskin ni har och vilken sorts körning och höjd över havet så plockar han ihop ett kit. Många jag känner åker med Mds i sina maskiner och det är av båda märkena och alla är skit nöjda :)

$240.00 per kit $25.00 per recommended primary spring (my cost) $43.00 shipping (USPS 6-10 business days.
www.mdsclutching.com
 
Last edited:

snowmobileer

Välkänd medlem
27 maj 2009
366
0
16
Ingen som har hittat nått recept till rush/indy? Har förjävla dålig backshift i min men då använder jag den 70/30 lössno/led. Men även på led känner jag att den tappar otroligt vid omtag. I och med att det sitter p2 sekundär så har sekundärfjädern en liten pigg på sig. Men kollar man på "clutch kit indy EPI" på youtube så sätter dom i en vanlig team fjäder och säger att så gör dom, piggen har ingen inverkan. Kommentarer på det?
Verkar bara vara ni långa skotrar som trixar tyvärr.
 

drdryyls

Välkänd medlem
28 dec 2005
1.112
51
48
Örnsköldsvik
Ingen som har hittat nått recept till rush/indy? Har förjävla dålig backshift i min men då använder jag den 70/30 lössno/led. Men även på led känner jag att den tappar otroligt vid omtag. I och med att det sitter p2 sekundär så har sekundärfjädern en liten pigg på sig. Men kollar man på "clutch kit indy EPI" på youtube så sätter dom i en vanlig team fjäder och säger att så gör dom, piggen har ingen inverkan. Kommentarer på det?
Verkar bara vara ni långa skotrar som trixar tyvärr.
Kolla på den svenska internetskotertidningens hemsida. Där har du en artikel hur han fixar till sin rush. Då har du nått utgå ifrån. Tror det är under 2012s långtestare.
 

snowmobileer

Välkänd medlem
27 maj 2009
366
0
16
Intressant läsning. Blev dock lite besviken då jag trodde att rush hade p2 sekundär och kunde svara på min fundering men icket.
serie 11 vikterna, känns som att de är något självklart för 800 orna men på en 600 med det lite svagare vettefan om jag tror på. Nån som kör med serie 11 på en 600? Vad jag har fattat så varvar en 11-64 mer än 10-64 då 10an är tyngre på toppen? Sitter nämnligen 10-64 vikter i nu tillsammans med black/green med sluttryck på 340. original. har ett par 11-66 vikter man kanske ska testa?
Testade en vanlig team fjäder blue/black, utan pigg alltså. Fick ett vibrationsljud när jag gasat upp i hastighet och tror det kom från brickan man ställer remljusteringen på då den hade ett tydligt spår runt hela brickan efter ställskruven efter en dags körning. Ljudet störde mig så mycket att jag bytte tillbaka fjäder.
original sekundärfjäderns tryck är 130/180 och var ungefär 20 mm längre än vanliga Blue/black.
sitter 20/42 drevning med 51 mm matta
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
Kolla på den svenska internetskotertidningens hemsida. Där har du en artikel hur han fixar till sin rush. Då har du nått utgå ifrån. Tror det är under 2012s långtestare.


Man får länka om man vill

Så länge det görs för att hjälpa andra och inte i reklamsyfte.
 

Krillekravall

Välkänd medlem
7 jan 2013
816
0
16
Jukkas
Hej! Blir själv lite förvånad av detta... Men gå in på TEAM industries hemsida och kolla deras tabeller! Man kan säga att dom rakt av rekommenderar samma helixar och fjädrar till 6-800 endast vikten dom specar annorlunda! Vad som gör att vi i Sverige inte verkar hålla med om dessa setups kan jag inte svara på!? Men det borde betyda att man kan snegla på 800 tråden sen bara vikta efter 600! Har inte skruvat i poo 600 sedan 2008, men mycket mer än 58-60g tror jag inte att dom drar!
 

snowmobileer

Välkänd medlem
27 maj 2009
366
0
16
jasså? lite knepigt tycker jag fast ändå kanske inte.
Eftersom jag bara skruvat korta 600 or så tycker jag nog dom drar mer än 58-60..
hade en prox 03 som hade 58 or faktiskt, sedan ig rr som drog 61 or och sedan en iq cfi som drog 62 or med black/purple sek. och nu sitter det 64 original på indyn, framsteg med nya 600an? :D
Men ingen som vet om man kan sätta en vanlig team fjäder på en p2 variator? bekymmrar mig att den har en pigg men jag kan inte se någon nytta med den utom balans?
 

snowmobileer

Välkänd medlem
27 maj 2009
366
0
16
borde inte alla skotrar ha samma fjädrar då? Alltså pro rmk 600 lika som en 800a, eller är det de kanske? Original alltså
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
Polaris-600:an går sjukligt bra.
Nästan så att det är onödigt med en 800 för en vanlig soffpotatis som mig. :)