Hjälp mig hitta egen skoter!

Egenskoter

Medlem
1 mar 2023
6
1
3
59
Sollefteå
Hej gänget!
Så här ligger det till. Jag vill köra själv. Inte bara åka. Bara å bara. Sliter rätt hårt på sätet. Sitter högt och utan ryggstöd. Inte kul vid skidlyft. Blir rankt och vi vurpar. Jodå jag har lite koll på hur man följer med i svängarna. Inte kul att vara åkrädd och toksvettig en del av åkturen. Överväger starkt att fortsätta med att åka spark och grilla korv.
Än vilken skoter jag hittar är det alltid något fel på den. Vilka krav jag har? En första skoter. Elstart och back. Lättkörd så klart. Inte större än 600-650. Bra kylsystem så jag inte behöver ligga i djupsnö och kyla fordonet. Köra på led och lagomt utanför. En lite fräsigare korvskoter men ingen touringmaskin med fåtölj. Jo. Det viktigaste är att det är en Polaris. Så bomba mig med förslag på en tantskoter! Åker SKS 800 nu.
Tacksam för tips!
 

Henrikssons

Välkänd medlem
17 feb 2013
264
103
43
Vittangi
Kan rekommendera Polaris Voyageur 155" 550 som en nybörjarskoter. Den är fläktkyld så där behöver man inte alls bry sig om kylning. Riktigt lättkörd maskin och den tar sig fram rätt bra ändå faktiskt tack vare lång matta, även om den inte har så stark motor. Det som kan tala emot den är väl om du vill ha lite mer att gasa med, när man väl kommer upp i 80-90 km/h så finns det inte så värst mycket mer att ge. Samma i lössnö att det går som inte att gasa sig fram med råkraft riktigt, utan man får mer försöka köra ovanpå snön och hålla sig lite flytande. Som nybörjarskoter så tycker jag den är nästan perfekt däremot, jag hade kunnat tänka mig att släppa iväg i princip vem som helst att köra med en sådan oavsett tidigare erfarenhet.

Den ser åtminstone lite fräsigare ut än de riktiga arbetsmaskinerna eller touring-skotrarna, typ som en RMK med Pro Ride chassit men med hög ruta och pakethållare. Samt lägre kammar på mattan. Ja de flesta har de riktigt breda skidorna fram också, men tycker inte det sänker utseendet så mycket. Går att sätta dit Polaris Gripper-skidor om man vill istället.
 
Last edited:

Egenskoter

Medlem
1 mar 2023
6
1
3
59
Sollefteå
Kan rekommendera Polaris Voyageur 155" 550 som en nybörjarskoter. Den är fläktkyld så där behöver man inte alls bry som om kylning. Riktigt lättkörd maskin och den tar sig fram rätt bra ändå faktiskt tack vare lång matta, även om den inte har så stark motor. Det som kan tala emot den är väl om du vill ha lite mer att gasa med, när man väl kommer upp i 80-90 km/h så finns det inte så värst mycket mer att ge. Samma i lössnö att det går som inte att gasa sig fram med råkraft riktigt, utan man får mer försöka köra ovanpå snön och hålla sig lite flytande. Som nybörjarskoter så tycker jag den är nästan perfekt däremot, jag hade kunnat tänka mig att släppa iväg i princip vem som helst att köra med en sådan oavsett tidigare erfarenhet.

Den ser åtminstone lite fräsigare ut än de riktiga arbetsmaskinerna eller touring-skotrarna, typ som en RMK med Pro Ride chassit men med hög ruta och pakethållare. Samt lägre kammar på mattan. Ja de flesta har de riktigt breda skidorna fram också, men tycker inte det sänker utseendet så mycket. Går att sätta dit Polaris Gripper-skidor om man vill istället.
Tack så mycket! Det där ska jag kolla upp. Kör inte fortare än så. Puttrar fram förutom när morrhåren växer och sjön ligger framför.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
Mellan 20-50 ungefär. Årsmodell vet jag tyvärr inte så mycket om. I så fall ska det vara en riktig ”gammhärk” och inte bara en med platt nos. Tack för frågan.
Ok då borde en 144" Polaris sks 600 från ex 2012-2015 passa dig bra för den är inte toklång och inte för kort så den går bra på led och i snö. De finns i 155" också och de funkare ju också rätt bra på led. Om du kan tänka dig utseendet på Polaris switschback 600 07-11 så är ju det en brea maskin också
 
Last edited:

Sneeuwscooter

Välkänd medlem
6 jan 2017
132
24
18
Nederländerna
elcomanagement.nl
Ok då borde en 144" Polaris sks 600 från ex 2012-2015 passa dig bra för den är inte toklång och inte för kort så den går bra på led och i snö. De finns i 155" också och de funkare ju också rätt bra på led. Om du kan tänka dig utseendet på Polaris switschback 600 07-11 så är ju det en brea maskin också
Han åka nu en SKS 800, är en 600 verkligen bättre?
 

Sneeuwscooter

Välkänd medlem
6 jan 2017
132
24
18
Nederländerna
elcomanagement.nl
Jag åker bakpå en sks 800. Som egen skoter räcker 600 mer än väl åt mig som inte är en van förare.
Ah! Jag har förstår inte detta korrekt "Än vilken skoter jag hittar är det alltid något fel på den."

OK, så 600 är bra.
Enligt min mening är SKS lite mer en crossover än t.ex. Voyageur. Om du kör huvudsakligen led, Voyageur är bra. Om du vill ha liten mer, SKS är liten bättre. (Switchback är också liten mer crossover, men mindre än SKS, tror jag.)
 
Reactions: mas

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
Jag åker bakpå en sks 800. Som egen skoter räcker 600 mer än väl åt mig som inte är en van förare.
Om du tycker sks 800 är bra så köp en sks 600. de båda är crossover mellan led och lössnömaskin. Om du vill ha ännu mer åt ledhållet så köp en Rusch 600 om du kan stå ut med utseendet för de ska tydligen ha grymt fin åkkomfort på led.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Jag brukar tänka så att om man har minsta lilla ambition att ge sig ut i någon form av lösare snö så väljer man något som går i lössnö och det gör inte touringmaskiner. Lössnömaskiner av enklare sort går alltid att köra led med även om det inte är optimalt men det går.
 
Reactions: Thincan

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
En Proride RMK 600 av valfri längd med måttliga mil vore vad jag letade efter i första hand i ditt läge. Alternativt en voyager, vilket i princip är en snik-RMK 146" med ruta och lastrack.
 
Reactions: Vituraz

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
Pro rmk 600/800 går ju bort för ts vill ha bra kylning på led. Men de går hitta pro rmk som folk satt dit extra kylare på från sks modellen då kyler ju de bar också. Jag köpte en pro rmk 800 med sks kylare och den går de åka led med utan överhettningsproblem.
 

Vituraz

Välkänd medlem
6 nov 2013
154
33
28
Piteå
Pro rmk 600/800 går ju bort för ts vill ha bra kylning på led. Men de går hitta pro rmk som folk satt dit extra kylare på från sks modellen då kyler ju de bar också. Jag köpte en pro rmk 800 med sks kylare och den går de åka led med utan överhettningsproblem.
Det JAAG syftade på var nog en vanlig RMK med proride-chassit. Alltså med fullång kylare :)
 
Reactions: Boost III och JAAG

Egenskoter

Medlem
1 mar 2023
6
1
3
59
Sollefteå
Tack alla för jättebra svar! Himla intressant läsning. Det är ju nytt område för mig även om jag umgåtts med skotrar i yngre år. Nu har jag slagit till på en 600 switchback lx. Visserligen vätskekyld med får väl ha bra Isrivare och ta en tur i lössnön emellanåt. Hoppas få hämta hem den nu i veckan så jag kan få premiärköra till helgen. Wiho!
 
Reactions: mas

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
Tack alla för jättebra svar! Himla intressant läsning. Det är ju nytt område för mig även om jag umgåtts med skotrar i yngre år. Nu har jag slagit till på en 600 switchback lx. Visserligen vätskekyld med får väl ha bra Isrivare och ta en tur i lössnön emellanåt. Hoppas få hämta hem den nu i veckan så jag kan få premiärköra till helgen. Wiho!
De en perfekt maskin för ledåka och de är hållbara samt kyler bra.
Många blir rädd och stannar av skräck då tempen visar bara 70-80c men de behöver man inte oroa sig för. Vid 80c ska man såklart ha mer koll på tempen men de är bara köra vidare för de kokar inte föres vid ca 115c tackvare övetryck i kylsystemet. Jag stannar inte föres vid 100c men jag kör lugnare o lugnare ju hetare den blir när mätaren passerar 75c.
 
Reactions: Egenskoter

Egenskoter

Medlem
1 mar 2023
6
1
3
59
Sollefteå
Uppdatering av mitt skoterköp! Det sket sig kapitalt. Visst jag hämtade min skoter. Glad som en speleman åkte vi ut. Men något stämde inte. Det visade sig att det som skulle ha bytts och servats var inte gjort. Hade fått lista på de reparationer som gjorts innan det var aktuellt med köp. Efter det började helvetet. Gick inte att göra återköp… Viktigt för säljaren att göra kunden nöjd. Ja jävlar?! Skotern fraktades in på lokal polarisverkstad. Det var inte mycket som stod rätt till. Hade de lokala fått åtgärda felen hade jag kunnat köra det sista på säsongen. Nu blev jag snuvad på det. Säljaren envisas med att posta piratkopior till verkstaden. Undrar om han handlade på Wish för det tog alltid 14 dagar minst innan grejerna kom för att sedan skickas till lokala verkstaden. Inget funkade. Säljaren rätt omöjlig att få tag i. Ljög och slingrade sig hela tiden. Lokala verkstaden vill ju bli av med min skoter eftersom den tar plats. Nu är det ”bara” rätt variatorem som fattas. Det har blivit en följetong detta. Det kommer att läggas in till ARN efter att ha haft rätt mycket kontakt med konsumentrådgivarna. Alltså. Jag var ännu inte fått hem min skoter och nu är vi i juli!!! Vågar man hoppas på att köra kommande säsong! Så less, besviken och ledsen.
 
Reactions: mas