Hjälp mig med felsökning av Rave 800 HO -04

SkrkN

Ny medlem
13 dec 2009
4
0
1
38
Kalix
Hej
Tänkte börja med att ge er lite bakgrundsinformation.
Köpte en Rave 800 HO som min första riktiga maskin, innan hade jag småskotrar som skidoo blizzard och polaris indy sport. Köpte Raven i slutet av sommaren så någon riktig provkörning av maskinen blev det aldrig. Det första som händer när snön faller är att jag slänger upp den på bilsläpet och drar iväg med bästa polaren till Arvidsjaur. Vi är framme kl 22.00 på kvällen och jag är super sugen på att få ett fett skidres så jag drar ut på sjön utanför stugan vi är i. Där ger jag full gas i 15 sekunder för att sedan upptäcka hur en skoter gör när den skär, totalt lås i hela motorn. Med gråten i halsen bogserar vi hem den i 30 mil och gör några nödvändiga reparationer. Bla byter kolvar, riktar veven osv, putsar upp cylinderväggar... Kommande vinter så gör jag den stora tabben att glömma hälla i olja i oljebehållaren, givetvis så går motorn varm, väldigt varm. Det hela slutar med att jag lämnar in cylindrarna för att få bytt nicasilet mot stålfodrade innandömen, samt köper nya wiseco dubbelringskolvar och gör en massa uppdateringar vad gäller slit saker i motorn, smörjer och fixar. Drevar ner maskinen någon kugg och köper en förlängning till boggien. Slänger dit en 345 x 38 ripsaw matta. Skotern går nu som en dröm i motor och har fin framkomlighet i lite djupare okörd snö.

Detta var 2 år sedan, nu går motorn inte alls lika starkt längre och det känns som att motorn kvävs när man ger full gas i djupsnö efter 10 sekunder. Jag har alltid vart noga med att varmköra den innan jag ger mig av då det är stålfoder. Alltid fyllt olja sedan den dagen då jag inte gjorde det :mad2:.

Nu vill jag helt enkelt ha HJÄLP med förslag på felsökning från det att syre sugs in i motorn till det att avgaser kommer ut ur motorn. Och helst så vill jag att man undviker att komma med gissningar. Jag har en snål budget att jobba med men ett fantastiskt välutrustat garage att jobba i.

PS. Primär variatorn gick sönder och jag hittade ingen likadan begagnad så jag monterade en nyare som borde passa. Fråga mig dock inte vad den skulle kunna heta!? Kan det vara fjäder brott kanske, ska kolla detta omgående bara det blir kväll.

Med Vänliga Hälsningar
Andreas
 

MGB

Aktiv medlem
24 jan 2017
79
2
8
Lycksele
Har detta beteende uppstått efter variatorbyte eller fanns det före?
Börja med det som inte kostar något, ta isär variator och kontrollera bränsle tillförsel.
 

SkrkN

Ny medlem
13 dec 2009
4
0
1
38
Kalix
Problemet har uppstått i slutet av förra vintern, det senaste ingreppet är variator bytet, så problemet har uppstått efter variator bytet. Den gick dock klockrent ett bra tag innan detta uppstått.