Hjälp, min zr dricker mina pengar!

Gregerrr

Aktiv medlem
12 feb 2008
52
0
1
Hej, jag har problem med min Arctic cat ZR 700 -99. Skotern dricker helt enkelt upp mina pengar...

Så här ligger det till, Jag har tankat upp skotern till full tank (vet inte exakt storlek på tanken men bör väl vara nånstans runt 40liter?). Jag far ut o kör blandad körning, lite hårdare vissa stunder och ibland rätt lugnt. Då ja kommer hem så upptäcker jag att skotern dragit halv tank på bara 4mil!! Och innan jag hade åkt ut så hade jag nollställt mätaren så jag är helt säker på att det stämmer, så om tanken nu är på 40 liter så har den altså dragit 5 liter milen.

Vad kan vara felet? Hjälp!!!
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Skulle gissa att tankmätaren inte visar riktigt rätt. Det är väl en sådan som sitter direkt på tanklocket ?
Dom är ju inte direkt pålitliga.
Kolla istället med att tanka direkt från bensinmacken (om möjlighet finns), då får du ju exakta litrar.
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
Brorsan hade ett liknande problem med sin powder special -00 (inte direkt enda problemet med den skotern finns spaltmeter om den här på forumet)

Körde vi lika mycket ett dag så drog hans just under dubbelt så mycket som min summit 670x jag hade på den tiden

Gissningsvis så drog min 2.5-3 liter milen så hans borde då dragit minst ca 4.5 liter

Låter otroligt men sant, hade jag halv tank så körde han på ångor
 

Turbomountain

Välkänd medlem
17 aug 2007
895
0
16
Jämtland
För det första så måst eman seriöst mäta upp vad skotern drar.
Hur många liter går det åt på ett visst antal mil.
Inget gissande att nu har det ungefär gått halvtank eller att den drog nog ca 4.5L.
Mät!

Sen om ni kommer fram till att den drar mycket så kolla i vilket register den får för mycket.
Väldigt sällan hjälper det att gå ner på huvudmunstycket.
Ibland kan det vara läge att sänka nålen ett steg men oftast så är det lågfartsmunstycket som är boven.
Att gå ner två steg kan göra underverk.
 

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
Har samma problem med min skoter, visserligen inte likandan, men min fråga eftersom jag är helt grön när det gäller skotermotorer blir, om man skulle prova gå ned två storlekar på högfartsmunstyckena, är det ingen risk att den nyper eller skär då?
 

Gregerrr

Aktiv medlem
12 feb 2008
52
0
1
bluddrar den inte på låga varv ? kolla så att tps ; en är rätt inställd . kolla även tempgivaren .
Jag ha faktiskt märkt att den bluddrar en del på låga varv, inte så ofta men det händer, Speciellt då det är lite varmare ute. Men nu är det så att jag är ny på det här med skotermotorer, skaffade den här skotern i slutet av förra säsången så ja måste fråga. Vad är en Tps? =)
 
Last edited:

Turbomountain

Välkänd medlem
17 aug 2007
895
0
16
Jämtland
Har samma problem med min skoter, visserligen inte likandan, men min fråga eftersom jag är helt grön när det gäller skotermotorer blir, om man skulle prova gå ned två storlekar på högfartsmunstyckena, är det ingen risk att den nyper eller skär då?
Jo att gå ner två steg på h-munstycket kan vara farligt.

Men gå hellre ner två steg på lågfarten, inte lika farligt och hjälper bränsleförbrukningen bättre.
 

Turbomountain

Välkänd medlem
17 aug 2007
895
0
16
Jämtland
Jag ha faktiskt märkt att den bluddrar en del på låga varv, inte så ofta men det händer, Speciellt då det är lite varmare ute. Men nu är det så att jag är ny på det här med skotermotorer, skaffade den här skotern i slutet av förra säsången så ja måste fråga. Vad är en Tps? =)
Tps=trottle position sensor.

Den ställer tändningen efter hur mycket du gasar.
På din skoter gör inte tempgivaren nån nytta.

Zr 700 -99 fick en uppdaterad cdi med lägre tändning. Det gjorde dom slöare och törstigare.
Gå ner på lågfarten.
 

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Den är säkert felbestyckad.

Min enduro 500 -03 drog 5liter milen oavsett körning, och ändå gick den inte fett (kändes det som iallfall)

Kollade stiften såg inte så farliga ut, men hade in den på bestyckning och nu tar den 2/2.5liter
 

wrenman

Aktiv medlem
5 dec 2006
52
0
1
Umeå
Kolla så du inte har någon spricka i insugsgummina, för min zr600 efi -00 drog lite över 3L/milen när jag köpte den, bytte insug förra veckan(spricka igenom). Blev en stor skillnad. Den drar ungefär 2 lite milen på blandadkörning:D
 

leijon_

Välkänd medlem
2 jan 2007
270
0
16
32
Östersund
Jo att gå ner två steg på h-munstycket kan vara farligt.

Men gå hellre ner två steg på lågfarten, inte lika farligt och hjälper bränsleförbrukningen bättre.
Men lågfartsmunstycket påverkar väl bara från tomgång och lite till, där ligger man ju sällan när man kör?
 

Turbomountain

Välkänd medlem
17 aug 2007
895
0
16
Jämtland
I tabeller och dylikt så inverkar lågfarten ifrån tomgång och kanske till 1/4 gas. Sen är det nålen 1/4 till 3/4 . sen huvudmunstycket.

Det är inte riktigt sant.

Lågfarten inverkar istortsett hela vägen, men mest fån tomgång till halvgas.
Och även om du tycker att du ligger på full gas för det mesta så är sanningen att du använder lågfartsområdet mest.

Så lågfarten ska du justera för att påverka bränsleförbrukningen.
Ibland nålen. Ligg på halvgas, går den då fett, sänk nålen. Men ha koll på kolvtoppar, a-temp och stift.

Huvudmunstycket går man ner på för att öka hästarna, få motorn att gå rent.
Inte för att få maskin att dra en halvliter mindre per mil.
 

ZL_600

Välkänd medlem
Kompisens Zl600 drar upp mot 4liter milen med orginal motorn, nu kör han med en vrål trimmad 670, vill inte ens tänka vad den slukar i sig!

Men om den går dåligt så är det ju nå tjorv i fuggarna!

//Rasmu

680 faktiskt :eviltongue:

den drar faktiskt mindre än va gamla 600an gjorde, men de va nå helt brutalt va 600an drog bränsle. helt otroligt va överbestyckat.
 

Turbomountain

Välkänd medlem
17 aug 2007
895
0
16
Jämtland
Ja, just zL600 är en sån maskin där man måste sänka nålen ett steg och gå ner på lågfarten två steg.
Då drar dom ca 2L och är mycket trevligare och rappare.

Det är alltså inge fel på motorn eller så, bara orginalbestyckningen.

680 är grym, vasst gassvar och bra effekt genom hela registret. Om det nu är Bengans kit du har.
 

ZL_600

Välkänd medlem
Ja, just zL600 är en sån maskin där man måste sänka nålen ett steg och gå ner på lågfarten två steg.
Då drar dom ca 2L och är mycket trevligare och rappare.

Det är alltså inge fel på motorn eller så, bara orginalbestyckningen.

680 är grym, vasst gassvar och bra effekt genom hela registret. Om det nu är Bengans kit du har.
jo bengans kit, dock utan pipor. matar på grymt bra. hade nerdrevat men vart tvungen att dreva upp igen, gick knappt att köra.
 

Kid1000

Välkänd medlem
13 sept 2006
158
0
6
Insjön
Min ZR900 snopro -03 med trimpipa och powerbreather gör likadant.
Vi körde till sälen när vi tankade där så tog enCrossfire8 -07 19 liter, Venture 700 -01 18 liter och min 900 34 liter!

Så det är definitivt något som inte stämmer när vi körde i samma tempo och jag var aldrig först och spårade.

Reed korgarna har jag inte kollat, ej heller bestyckningen men den är lättstartad, bluddrar inte, gassvaret är utan anmärkning.

Säkert kan den nedbestyckas en hel del då det blir väldigt dyrt i längden att ha en skoter som drar dubbelt mot andras hela tiden.