Hjälp! Stator eller voltregulatorfel!?

Mange_P

Välkänd medlem
26 dec 2008
400
2
16
Luleå
Har problem med skotern. När den är kall går den som den ska men när den blir varm börjar den gå dåligt (typiskt stator), tappa varv och är segstartad. Har kommit fram till att det är (okej, borde vara) elfel. Började med att lysena slutade fungera (se tråd http://forum.snowmobile.se/showthread.php?t=34833 ) och sen började den misstända om man höll full gas lite längre. Och nu börjar den misstända hela tiden typ. Man får i princip stanna och låta den gå på tomgång lite innan man kan köra igen, svårt att "hämta upp" varven igen när den börjar. Om det har nån betydelse så tycker jag den kan tända några extra gånger efter att man tryckt in stoppknappen. Kan det vara glapp nånstans? Har voltregulatorn med tändningen att göra? Borde den ha för alla kablar från statorn går ju dit.

Har mätt upp statorn med följande resultat: Hur man än mäter mellan dom grövre gul, gul och blå så blir det 0.4 ohm och mot jord avbrott. Mäter man på dom mindre kablarna får man 0.2 ohm mellan svart och jord på tändplattan (ÄR inte svart jord??) och avbrott mellan blå och jord och blå till svart. Testade även värma statorn så mycket jag vågade (så man inte kunde hålla i den iaf) och knacka på den men inget ändrades. Ska det inte blir något värde mellan blå och svart (jord?)??
Ska testa sprätta höljet och se om kabeln är skadad nånstans men det tror jag inte som den är inpackad och höljet är intakt.
Mätte även dom där små triggers (magnetgivare) eller vad dom nu kallas. 240-245 ohm mellan kablarna på båda.

Är väldigt tacksam för givande svar! Vet av både stator och voltregulator beg men inte vilken jag ska byta. Var tvärsäker på statorn först men nu är jag inte så säker mer.
 

Mange_P

Välkänd medlem
26 dec 2008
400
2
16
Luleå
Okej. 75 som läst ingen som vet nåt. Men nu verkar det som att det löser sig. Var nog voltregulatorn. Ska bara plocka ihop allt och provköra men ena kabeln från statorn satt ihop med typ en "tråd" så det borde vara felet.