Hjälp till att försöka sänka bensin priserna!!!

HK mattan

Välkänd medlem
31 mar 2006
256
0
16
Snöriket
Gå in på www.bensinskatteuppror.se och skriv in dej & nära å kära på listan!

Fakta om bensinskatten



Visste du att...
  • 79 procent av alla resor i Sverige görs med bil?
  • momsen på bensin är 25 procent men momsen på kollektivtrafik är bara 6 procent?
  • av ett bensinpris på 12,20 kr är 7,40 skatt?
  • att vi i Sverige betalar moms både på bensinpriset och på bensinskatten?
  • av bensinpriset är 1,24 kr moms på bensinskatten?
  • svenska bilister betalar 4,7 miljoner kronor i bensinskatt varje timme, totalt 41 miljarder kronor om året?
Fakta om bensinpriset:

I augusti 2005 var bensinpriset i genomsnitt 11,92 kr.

  • Bensin 4,58 kr *
  • Energiskatt 2,84 kr **
  • Koldioxidskatt 2,12 kr **
  • Moms 2,38 kr ***
  • Du betalar 11,92 kr
 

KimAlexander

Välkänd medlem
14 jan 2005
894
0
16
Gällivare
dom gnäller på att bensinskatten e hög, iungen som tänkt på¨dieselskatten?? först kostar dieseln nästan 11.50. å sen en skatt på flera tusen.
 

egoboy73

Välkänd medlem
2 nov 2005
128
0
6
KAlix
Bensinen har int ännu kommit upp i sitt rätta värde, behöver nog komma upp i 20 kr litern så folk har förstånd att int ta bilen överallt utan kan utnyttja kollektivtrafik m.m.
Näe höj bensinskatten ännu mer folk verkar ju int köra nå mindre bil för det, det ger ju mer till statskassan vilket behövs för att tex främja kulturlivet eller nåt annat eftersatt ändamål...
 

^suddis^

Välkänd medlem
3 feb 2006
346
0
16
Ojbojn
egoboy73 skrev:
Bensinen har int ännu kommit upp i sitt rätta värde, behöver nog komma upp i 20 kr litern så folk har förstånd att int ta bilen överallt utan kan utnyttja kollektivtrafik m.m.
Näe höj bensinskatten ännu mer folk verkar ju int köra nå mindre bil för det, det ger ju mer till statskassan vilket behövs för att tex främja kulturlivet eller nåt annat eftersatt ändamål...


är du helt dum ihuvet eller??

inte går ju det att dom höjer ännu mer..
sänk istället skatten med 50% om inte mer skulle inte sitta dumt..
 

Mats_

Välkänd medlem
2 jan 2006
400
0
16
egoboy73 skrev:
Bensinen har int ännu kommit upp i sitt rätta värde, behöver nog komma upp i 20 kr litern så folk har förstånd att int ta bilen överallt utan kan utnyttja kollektivtrafik m.m.
Näe höj bensinskatten ännu mer folk verkar ju int köra nå mindre bil för det, det ger ju mer till statskassan vilket behövs för att tex främja kulturlivet eller nåt annat eftersatt ändamål...

Vakna!
 

egoboy73

Välkänd medlem
2 nov 2005
128
0
6
KAlix
^suddis^ skrev:
är du helt dum ihuvet eller??

inte går ju det att dom höjer ännu mer..
sänk istället skatten med 50% om inte mer skulle inte sitta dumt..
Hmm, nja jag anser mig vara ganska intelligent. Hur är det med dig själv, som int tror att bensinpriset går att höja nå mer? Vi får väl se, jag är ganska säker på att det kommer stiga och att jorden int kommer gå under för det.
 
E

ejwbegysv

egoboy73 skrev:
Bensinen har int ännu kommit upp i sitt rätta värde, behöver nog komma upp i 20 kr litern så folk har förstånd att int ta bilen överallt utan kan utnyttja kollektivtrafik m.m.
Näe höj bensinskatten ännu mer folk verkar ju int köra nå mindre bil för det, det ger ju mer till statskassan vilket behövs för att tex främja kulturlivet eller nåt annat eftersatt ändamål...
Tråkigt för mina föräldrar då... dom har 5 mil enkel resa till jobbet och ingen bussförbindelse... Alla bor inte stor stan!
 

Mats_

Välkänd medlem
2 jan 2006
400
0
16
egoboy73 skrev:
Bensinen har int ännu kommit upp i sitt rätta värde, behöver nog komma upp i 20 kr litern så folk har förstånd att int ta bilen överallt utan kan utnyttja kollektivtrafik m.m.
Näe höj bensinskatten ännu mer folk verkar ju int köra nå mindre bil för det, det ger ju mer till statskassan vilket behövs för att tex främja kulturlivet eller nåt annat eftersatt ändamål...

Rätt roligt att höra från dig.

Snöskoter som jag antar du kör, är ju verkligen helt onödigt än tex att förflytta sig med bil..
Men du tycker det är vettigt att fara runt och köra med en skoter ?
 

egoboy73

Välkänd medlem
2 nov 2005
128
0
6
KAlix
Mats_ skrev:
Rätt roligt att höra från dig.

Snöskoter som jag antar du kör, är ju verkligen helt onödigt än tex att förflytta sig med bil..
Men du tycker det är vettigt att fara runt och köra med en skoter ?
Javisst är skoterkörning helt onödig jag är int nå duktigare än nån annan, men jag betalar bensinen utan att gnälla. Men ruskigt mkt av bilkörningen är lika onödig....
 

Mats_

Välkänd medlem
2 jan 2006
400
0
16
Du kan få köpa bensin av mig 30 kr litern, sugen?

Så kan jag gå på bio en gång i månaden för det jag tjänat så sponsrar jag ju kultur livet?

Eller kanske krogen?
 

HK mattan

Välkänd medlem
31 mar 2006
256
0
16
Snöriket
Hehehe!!

Tycker Mats senaste inlägg va lite komiskt :D !!! Nääh... Soppan kan f*n bli lite billigare!!! Varför ska vi betala mer än andra länder för samma soppa?!? Säger även som jimmy... Kollektivtraffik fungar inte över allt!!! Har t.ex 6 mil till ett ställe med bil, skulle jag åka kollektivt dit skulle de sluta i att jag har åkt över 60 mil extra och måste övernatta i två nätter för att bussarna inte väntar in varandra.... Men ynka 20 minuter!!! Nääh... Ta du din kultur och..... :eek: aaaahhh...... Ja du förstår säkert :cool: ! Ha'de
 

egoboy73

Välkänd medlem
2 nov 2005
128
0
6
KAlix
HK mattan skrev:
Tycker Mats senaste inlägg va lite komiskt :D !!! Nääh... Soppan kan f*n bli lite billigare!!! Varför ska vi betala mer än andra länder för samma soppa?!? Säger även som jimmy... Kollektivtraffik fungar inte över allt!!! Har t.ex 6 mil till ett ställe med bil, skulle jag åka kollektivt dit skulle de sluta i att jag har åkt över 60 mil extra och måste övernatta i två nätter för att bussarna inte väntar in varandra.... Men ynka 20 minuter!!! Nääh... Ta du din kultur och..... :eek: aaaahhh...... Ja du förstår säkert :cool: ! Ha'de
Intressant när folk blir upprörda..

Vilka länder har så himla mkt billigare bensin än vi??
Du måste ju se vad vi tjänar i det här landet också och prisbilden i övrigt. Finns nån undersökning från i fjol som visar att Norge har billigaste bensinen i europa i förhållande till medellönen i landet. Sverige var på sjätte plats. Länder som Estland och Lettland var efter oss....
Tur att det finns pö så man int behöver bry sig så mkt.........
 

SlotH

Välkänd medlem
1 jan 2000
152
0
6
Sverige
Visit site
Jag är lika upprörd över bensinpriset som ni, men ni måste samtidigt förstå att oljan är en begränsad energikälla. Man får väl hoppas att bensinpriset avskrämmer några från att göra onödiga transporter iallafall.
Hittade en graf över peak oil:

Vet inte ifall årtalen stämmer exakt, men att oljan kommer att ta slut är ett faktum. Tvivlar starkt på att priset på bensin/diesel kommer att minska då efterfrågan bara ökar medan mängden olja minskar.