Hjälp!

Tjernell

Välkänd medlem
1 jan 2000
116
0
6
47
Hudiksvall Sverige
Har några frågor gällande min Polaris 500 SKS -00. Den vill gå ojämt mellan 5000-6000 varv, inte vanligt bludder utan ojämt.

Jag har ställt om nålen från läge två (uppifrån) till läge 3. Detta har medfört att den går bättre men inte bra. Har provat justera luftskruven mellan 0.75-2 varv men den vill inte medföra att det går bra. Skotern går, enligt min uppfattning, bättre vid plusgrader jämfört minusgrader. Bestyckning 35 (lågfart) och 350 högfart.

Fråga 1: Påverkar bestyckningen på sådant vis att den skulle gå bättre mellan 5000-6000 varv? Upp till 5000 varv går den bra och över 6000 går den bra. Skotern går alltså olämt, INTE vanligt bludder.

Fråga 2: Skotern drar mycket olja, kring 4%. Kan det påverka att skotern går ojämt vid dessa varv.

Tacksam för alla svar och tips jag kan få.
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Är alltså problemet mer knutet till ett visst varvtal än till ett visst gaspådrag?

Om det är förgasarproblem borde det vara mer gaspådragsberoende (dvs: ju lättare det går för skotern, desto högre varvtal visar sig felet vid).

Kan man dra några slutsatser av hur tändstiften eller sotavlagringar i avgasportarna ser ut? Om du ska titta på tändstiften så försök köra en stund under sådana förhållanden att motorn går dåligt, och stäng sedan av utan att röra gasen, innan du skruvar ur dem och ser efter.

En möjlighet skulle kunna vara något tändproblem, om t ex CDI:n ska koppla om mellan olika tändlägen vid det där varvtalsområdet men något inte beter sig bra just på gränsen. Det borde man kunna se om man kollar tändläget med stroboskoplampa och ändrar varvtalet sakta över det besvärliga området.
 

Tjernell

Välkänd medlem
1 jan 2000
116
0
6
47
Hudiksvall Sverige
Det har jag inte provat. Jag har bara provat att köra på jämt underlag och då uppkommer ojämnheten som mest vid 5000 varv. Ligger jag och håller gasen i fast läge vid 5000 varv så går skotern ojämt den vill alltså öka eller minska i varvtal.

Någon har sagt att det kan vara variatorn som krånglar, jag vet ej ifall det kan stämma.