Hjäp! polaris går varm/ tryck i kärlet

saipom

Medlem
3 jan 2010
28
0
1
Smedjebacken
Va kan ha hänt? åkte en backtävling igår.. så min polaris edge 700 -02 fick gå lite hårt....
Idag när jag hade åkt i en kvart så tändes lampan för varm motor.....
väntade ett tag sedan åkte jag en bit innan den tändes igen. .. det är ett jävla tryck i vätskekärlet... vad kan ha hänt.. kan/har motorn tagit stryk... snälla hjälp stefan
 

stormen800

Medlem
29 jan 2010
30
0
1
umeå
tjena! låter som att topp packningen flygit för dig, när den far så ökar trycket enormt mycket! har den även dragit i sig kylar vatten? luktar avgaserna annorlunda?
 

Thamart

Välkänd medlem
21 feb 2010
362
0
16
Östmarkum / Docksta
Kolla remmen till vattenpumpen!!! om slangen mellan vattenpump å exp kärl blir som en ballong så e nog den av!

Hände för en kompis som har en PROx 800

Lycka till!!
 

saipom

Medlem
3 jan 2010
28
0
1
Smedjebacken
Det var remmen till pumparna...drev axel lager allt var sönder.köpt nytt för 3400:-.. hoppas vevlager har klarat sig:mmph::mmph: Stefan
 
D

Deleted member 20088

Har exakt samma problem som du hade fast på min edge 600 -01, jag drog en krockad gammal skrotax på en blöt is och maskinen fick jobba ordentligt. Plötsligt så börjar temp lampan lysa, inte konstant utan endast vid lite mer gas. Så jag kopplar lös och låter maskinen vila och sedan kör jag hem den, låter den stå till dagen efter.

Då kollar jag glykolen, inser att det är lite under vad den skall ligga på, kanske halva behållaren, jag fyller på och kör en stund, tänkte att det endast var pga den tunga belastningen så jag börjar köra som vanligt igen, kör iofs ganska hårt men maskinen går varm igen, även ifall jag bara puttrat så går den varm efter detta.

Jag öppnar glykolbehållaren och kollar så att det går runt, på tomgång gör den det men behållaren är tom, man ser bara vätskan rinna förbi genom slangarna som är anknutna till botten på kärlet. Då gasade jag till och inser att då att nivå höjs i behållaren, testade fylla på och gasa men då sipprade det bara över, måste tillägga att motorn var varm vid tillfället.

Så nu när jag kör går den varm efter kanske tio minuters körning, är långt ifrån en skotermekaniker och detta är min första vätskekylda skoter, så nu ber jag om hjälp, allt uppskattas! Tillägger även att kolvar+cylindrar är bytta för kanske 50-100 mil sedan.

Nu är det så att garaget där den står är några mil bort annars hade jag kollat det med remmen direkt, men tänkte ifall någon hade nån ide tills jag far dit, Tack på förhand /Anton