Hojar i lederna

skoterhasse

Välkänd medlem
26 okt 2006
776
1
16
järbo
Jo kolla med polismyndigheten får du se, det var ett ***** liv här i stan ang enduroåkning på lederna i fjol. Så vi som åkte enduro snackade med både polis och kommunen, samt skoterklubben. Skoterleden är en beredd led för fordon, alltså får du köra ett vägregistrerat fordon där. Så du har fel, kolla upp det får du se.

Sen kan vissa kommuner ha förbud mot all annan fordonstrafik än just skotertrafik på sina leder. Men då är det ett speciellt beslut som måste komma från kommunledningen, inget som står i svea rikes lag.

Så kolla upp dina källor, för jag har kollat med varenda berörd myndighet i fjol ang detta. Just för att det vart ett ***** liv på skoterklubben, men dom fick ge sig.

Själv så bryr jag mig inte då jag åker både skoter och enduro, kan inte förstå varför det ska vara så farligt att köra enduro i skoterspåren.
Så om man skulle gå på ditt resonomang så skulle det vara ok att köra snöskoter på E4 så länge den är oplogad.
Att påstå att en skoterled är något annat än terräng då är man nog ute på väldigt hal is.
Det håller ju inte eller hur jag ska kolla det med juristerna på vv men jag kan knappast tro att ditt påstående stämmer jag återkommer.

der_sturm

Välkänd medlem
30 nov 2007
244
1
16
Östersund
Så om man skulle gå på ditt resonomang så skulle det vara ok att köra snöskoter på E4 så länge den är oplogad.
Att påstå att en skoterled är något annat än terräng då är man nog ute på väldigt hal is.
Det håller ju inte eller hur jag ska kolla det med juristerna på vv men jag kan knappast tro att ditt påstående stämmer jag återkommer.

Nej det skulle det inte, för E4 är inte terräng. Det är fortfarande en europaväg fast den är oplogad. Läs mitt inlägg igen och läs rätt denna gång. Det jag sa är följande:

Enligt terrängkörningslagen så får du framföra fordon i terräng vintertid under förutsättning att du inte skadar underliggande mark. Oregisterade fordon får öht inte framföras nånstans förutom inom inhägnat område. Jag pratar endast om registrerade fordon. Det finns inte nåt som heter terrängregistrering heller för den delen, däremot finns det eller iaf fanns en möjlighet att registrera vissa fyrhjulingar som terrängskoter. Tror dock den regeln är borttagen nu.

Du skrev såhär jag citerar:
skoterhasse skrev:
Då har du fel info Det är bara fordon som är teräng regestrerade som får framföras i teräng.
Ett vägregestrerat fordon får under inga omständigheter köras i teräng.
Jag svarar återigen. Vägregistrerade fordon får visst framföras i terräng VINTERTID så länge det inte ger skador på undeliggande mark och vegetation. Detta innebär att du får visst köra enduro på skoterled, om det inte är så att din kommun har egna regler ang detta. Vilket kan hända.

För övrigt kan tilläggas att jag inte en enda gång i mina inlägg snackat om att åka skoter på oplogade europavägar. Så om du läst så fel så var vänlig och läs om mina inlägg igen.