Holeshot knapp? typ av koppling?

aman_junior

Välkänd medlem
25 apr 2006
1.330
1
16
Lill byn
Läs först http://www.blocket.se/vi/11399092.htm?ca=1_2_s.

"Holeshot knapp som gör att man kan hålla full gas utan att fara i väg tills man släpper knappen." Kan inte sluta fundera!

Det låter för mig, liknande en koppling, fast inga växlar existerar.
Hålla in knappen (koppling) Gasa, och släppa, måste vara oerhört roligt på en skoter, om det nu verkligen har en sådan funktion.

Rätta mig om jag har fel! existerar alls en sådan knapp?
Låter förträffligt roligt isånnafall, förklara även är någon snäll, hur den är kopplad osv..


Hittade just en länk, fick lite information. Funktionen var nog inte sån jag hade för mig, nyfiken är jag fortfarande.
Sitter även original i vissa skotrar?
 

hehe

Aktiv medlem
5 nov 2006
62
0
6
norrbotten
Låter ju hyffsat avancerat...Så man kan alltså varva upp den i 8-9k varv sen bara trycka på knappen så kopplas variatorerna eller vad? igång på nåt sätt och man far iväg. Ja hoppas någon kan förklara blev också lite nyfiken :rolleyes: Men det borde väl inte vara så skonsamt för skotern efter att man kört så ett antal gånger..borde ju bli en ganska stor påfrestning.
 

ilves

Välkänd medlem
7 nov 2006
764
0
16
holeshot knappen är en slags varvtalsregulator som gör att varven inte överstiger inkopplingsvarvet i variatorn,det gör att man får upp värmen i pipan som ger mer effekt,används vid starter i typ skotercross osv.
 

j-son

Välkänd medlem
18 jul 2006
1.157
4
38
33
tror nästan alla 440 har en holseshotknapp från -04 original.
 

aman_junior

Välkänd medlem
25 apr 2006
1.330
1
16
Lill byn
holeshot knappen är en slags varvtalsregulator som gör att varven inte överstiger inkopplingsvarvet i variatorn,det gör att man får upp värmen i pipan som ger mer effekt,används vid starter i typ skotercross osv.
Ahaaaa! Då tycker jag att människan som sålde sin prox, förklarade det där lite dåligt med "full gas utan att fara iväg tills man släpper knappen" Låter för mig, som koppling :D
 

jayken

Ny medlem
25 apr 2007
4
0
1
Denna "Holeshot knapp" är ett relativt gammalt knep, har funnits ganska länge på tex rally bilar.

Det som händer när man trycker på knappen är att den ställer om tändningen så att man inte förbränner all bensin utan skapar små avgassmällar som värmer pipan. och när pip sensorn känner att pipan är tillräckligt varm så ändras tändningen igen så att man får upp varvtalet på motorn för en bättre start.

Av erfarenhet så kan jag säga att man får betydligt bättre starter när man inte använder den så kallade "holeshot" knappen.

mvh jeppe
 

Landell

Medlem
21 okt 2006
38
0
1
Av erfarenhet så kan jag säga att man får betydligt bättre starter när man inte använder den så kallade "holeshot" knappen.

mvh jeppe
Förklara då för mig varför de använder det på skotercross tävlingar?
Så länge man har fäste så kan det knappast vara något negativt med det..

aman_junior: Du kan ju hålla full gas, den stryper ju tändningen så du kommer ju inte upp i fullt varv i alla fall..
 

aman_junior

Välkänd medlem
25 apr 2006
1.330
1
16
Lill byn
Förklara då för mig varför de använder det på skotercross tävlingar?
Så länge man har fäste så kan det knappast vara något negativt med det..

aman_junior: Du kan ju hålla full gas, den stryper ju tändningen så du kommer ju inte upp i fullt varv i alla fall..
Aha, trodde den på något sätt kopplade från drivningen. Då var inte allt lika roligt som jag först trodde.