Hona nikasil-cylinder?

niilsson

Välkänd medlem
9 aug 2011
498
0
16
uppe i norr
Klart det går att hona nikasil cylindrar??? Men du kan inte hona bort djupa repor osv för då tar du med nikasilen i samma veva då den bara är 0.1mm tjock. Och du MÅSTE ha en speciell sten till det, kmr inte ihåg vilken dock.. Men jag hade lämnat in cylindern/cylindrarna till någon firma eller något som har rätt grejer!
 

Magnusson91

Välkänd medlem
8 jan 2011
916
4
18
Norrköping
Som föregående säger. De går, men de ska vara med rätt grejor. Mina cylindrar var honade, men de är bara för att bli fri ytliga repor kan man säga. Dom som är lite djupare är de bara att skicka iväg på omnikasiling och är de riktigt illa så svetsas repa eller lättare spricka igen och omnikasilas efter de. Blir lika bra som nytt. Ska själv skicka iväg två cylindrar till nikasilproffsen och då ska en cylinder svetsas
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.640
802
113
Kramfors
Man bör hona mellan kolvbyten. Och det duger med 400 korns våtslip papper som man drar runt runt i cylindern tills man ripat ytan en aning (vågrätt) . Detta gör bara för att få bort glaseringen som blir när kolvar/ringar har nött in sig.

Finns även bollhonare för Nikasil gjorda av skotsplice material. Men jag dem tar så värdelöst så jag väljer handslipning med sandpapper.