hur efterspänner jag variatorn ??

thesecret

Medlem
17 apr 2013
42
0
1
norra sverige
tjenis, har rengjort variatorn å bytt lite saker och nu säger en kompis att jag måste efterspänna variatorn. Men har fan ingen aning hur, är en Ski-Doo Summit SP 600 2014 :) tack i förväg :D
 

drdryyls

Välkänd medlem
28 dec 2005
1.112
51
48
Örnsköldsvik
Om jag inte mins fel så säger verkstadshanboken att man först momentdrar till specat moment. Startar med mattan hängandes i luften och gasar upp till ca 30km/h och bromsar ner till noll och gör så fem ggr. Stäng av skotern och momentdra igen till specat moment. Klar för att köras.
 

Hiller

Välkänd medlem
14 jan 2014
246
0
16
Malå
På min summit 800 gjorde jag bara som det stod på den lilla klisterlappen på variatorskyddet - dra 110-120 Nm (eller exakt vad det nu var) och sen har jag bara kört.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.472
384
83
Malå/Adak
Se bara till att konorna är kliniskt rena, både på veven och i variatorn. Dra till 110Nm med en bra momentnyckel och kör.

OBS!!!!! VARIATORN OCH VEVAXELTAPPEN SKA HA SAMMA TEMPERATUR NÄR DU DRAR FAST VARIATORN!!!!!!!!!!
Har du exempelvis skotern ute i kylan och haft variatorn inne i garagevärmen och går ut och sätter den på konan direkt och drar fast den så kommer den sitta utav själva faaaan nästa gång du försöker ta loss den. Motsatsen gäller också, varm vevaxeltapp och kall variator kommer att sitta för löst!

Och återigen RENLIGHET. det absolut sista man ska göra sekunden innan variatorn träs på vevaxeltappen är att torka den med t-sprit eller motsvarande. En enda snöflinga på vevaxeltappen bildar en tillräckligt stor rostfläck mellan konorna för att nästa demontering ska bli ett helvete. Och är konorna rena och torra så sitter dom även om man drar lite lite.

Skadar inte heller att vara lika renlig med lilla konan mellan ytter och inneskiva
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Det är en sak att konan ska vara ren och torr, men kom ihåg att smörja både gängorna och skruvskallens anliggningsyta innan åtdragning. Då slipper du dels risken att gängorna skär ihop och dels risken att det skär mellan skruvskalle och variator så det tar stopp och momentnyckeln klickar till långt innan skruven egentligen är åtdragen.

Gängorna måste såklart vara rena och fina innan man sätter ihop sakerna, det är lämpligt att borsta ur det gängade hålet i vevaxeln med tandborste och bensin, och blåsa torrt med tryckluft. Prova att gänga i skruven innan du monterar variatorn och kolla att den tar gäng bra och inte börjar gå tungt innan den bottnar.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.472
384
83
Malå/Adak
Vad har ni gjort och vilken variator har ni haft lös?
Dubbelkonehelvetets-TRAn på "nyare" Rotax. Ska, som du antagligen vet, dras mycket mera än den äldre bra splinesvarianten och sitter då också betydligt jävligare när den ska loss igen.
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Nu när det ändå spårat ut från ämnet lite så kan jag tillägga några tipps.

Ta lös variatorn när motorn är stek het då släpper den oftast lättare.
Är motorn/variatorn kall så dra så hårt du vågar i avdragaren utan att den går av sen häller du kokande vatten öven axeln mellan variatorskivrna så brukar den hoppa lös. Lite smidigare än vatten tricket med gängtejp som annars tar lös den mest jävligt sittande variatorn.

Jag brukar även stryka på lite WD40 på både tappen och konan i variatorn som får lösa rosten som ofrånkomligt hittar dit medans jag byter det jag ska i variatorn. Sedan torkar jag noggrant rent med bromsregöring innan montering.

Ricktigt jävliga variatorer kan gå att frysa lös om du misslyckas med vatten/gängtejp. Då drar gör du som vanligt å fyller gängan med vatten drar i skruven med gängtejp å låter skotern stå ute över natten så ligger variatorn löst i buken på morgonen =)