Hur får jag av sekundärvariatorn? Märke Team på Polaris

xLas

Välkänd medlem
10 feb 2008
1.565
2
38
Kalix
Går det att vrida innerskivan så variatorn särar på sig, som på gamla polaris t.ex.?
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
då är det våld som gäller, går att byta rem utan att använda dra in bulten och sära på skivorna, men man får ta i och försöka vrida innerskivan samtidigt som man kränger av remmen. du kan ju testa lossa centrum bulten till sek variatorn och se om du är så dra av variatorn från axeln, men det är nog tajt att få den nog mycket i sida med remmen kvar
 

Weddmark

Medlem
23 okt 2016
38
0
1
Göteborg
Jag får loss centrumbulten men den ger inte tillräckligt slack för att få loss.
Kan man bryta med nått mellan skivorna eller spänna ner nått, typ rep mellan skivorna för att få isär dom?
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
sug tag i inre skivan, ordentligt grepp och snurra/dra den bakåt (lägg i p-bromsen) då kommer du kunna sära på skivorna, då kan du bryta med brytjärn mellan skivorna om du vill, men inre skivan måste först dras bakåt annars går det för tungt
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
49
Orsa
Du ska INTE bryta med ett brytjärn mellan skivorna oavsett va nån clown säger till dig =) .. du kommer med största sannorlighet kröka/skada nån skiva med obalans som följd.
lås bromsen, vrid innerskivan bakåt och gör ett kraftigt ryck i remmen uppåt och du kommer få lös remmen.
 

MattiasElg

Välkänd medlem
15 sept 2012
696
0
16
Ånge
Eller så pallar du bara upp skotern bak så mattan kan går fri sen är det bara att kränga remmen över sekundärens yttre skiva medans du snor den bakåt
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.468
382
83
Malå/Adak
En Teamvariator med back-helix går inte öppna om den backades det sista man gjorde innan man stängde av om man inte vrider efter innerskivan till "frammåtläge", (var det därför du drog av verktyget? För normalt sett går den inte så tungt att det ska vara möjligt dra av det...)

Bryter du med något av metall mellan skivorna så skadar du dom!
Jag har aldrig idats prova byta rem på en TEAM-bestyckad maskin på det gamla hederliga "vrida isär och slit-sättet", går det överhuvudtaget utan att vara stark som Samuelsson?
 

MatsT

Välkänd medlem
16 sept 2008
2.971
6
38
Östersund/Lugnvik/jämtland/offerdal
Inga problem med detta ,OM det är problem så skulle det väl vara med utrymmet att få ner armen ,gör man rätt så tar det inte mer än max 15sek skulle jag tro att få av remmen , att få dit den tar väl lite länge ,


QUOTE=JAAG;604354]En Teamvariator med back-helix går inte öppna om den backades det sista man gjorde innan man stängde av om man inte vrider efter innerskivan till "frammåtläge", (var det därför du drog av verktyget? För normalt sett går den inte så tungt att det ska vara möjligt dra av det...)

Bryter du med något av metall mellan skivorna så skadar du dom!
Jag har aldrig idats prova byta rem på en TEAM-bestyckad maskin på det gamla hederliga "vrida isär och slit-sättet", går det överhuvudtaget utan att vara stark som Samuelsson?[/QUOTE]
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.468
382
83
Malå/Adak
Går det inte skruva in justerskruven så pass långt, så du får av remmen


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Den är för kort, mest troligt i alla fall, och sen så är dom jävligt klena. Dom kan gå av för minsta lilla.
Men hittar du en längre skruv med rätt tumgänga så kan du ju testa. Var bara försiktig så du inte drar gängan i variatorn
 

Weddmark

Medlem
23 okt 2016
38
0
1
Göteborg
Den är för kort, mest troligt i alla fall, och sen så är dom jävligt klena. Dom kan gå av för minsta lilla.
Men hittar du en längre skruv med rätt tumgänga så kan du ju testa. Var bara försiktig så du inte drar gängan i variatorn
Justerskruven? Är det den där andra med mutter på?
Behöver verkligen få tag i en instruktionsbok eller servicemanual.
Kan pröva. Fick ett nytt verktyg idag.
Nått annat att tänka på?
 

tonyjgetb

Välkänd medlem
13 apr 2009
1.063
7
38
Ursviken/skellefteå
Jag tror du kan skruva ut insexskruven (1/8" insexnyckel), som har en mutter (7/16 ringnyckel).
Och skruva in "byta remverktyget" i det hålet.
Men frågan är ju om din helix i variatorn har låst sig?
Skruven ska gå rätt lätt att skruva in


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.468
382
83
Malå/Adak
Justerskruven? Är det den där andra med mutter på?
Behöver verkligen få tag i en instruktionsbok eller servicemanual.
Kan pröva. Fick ett nytt verktyg idag.
Nått annat att tänka på?
Justerskruven är den med mutter på. Vet inte om det är samma gänga som på verktyget i det hålet.

Som sagt, är variatorn i backläge så går den inte isär. Inre skivan går vrida en bit framåt/bakåt i förhållande till ytterskivan. Om man vrider den det som går åt samma håll som remmen drar variatorn när man kör framåt så hamnar den i "framåtläge", Kan vara lite knepigt om remmen sitter där kanske.(alternativt att du startar maskinen och kör den framåt en liten bit)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.093
893
113
Stora Blåsjön
Justerskruven har samma gänga som verktyget så man kan ta bort justerskruven om man vill. Men somsagt så är helixen garanterat i backläget då det inte ska vara speciellt trögt att få isär skivorna.