hur fin å bra måste den vara egentligen?

Mordecaien

Välkänd medlem
28 jan 2006
376
0
16
Kramfors
Bearcaten har jag ingen kunskap om annat än jag snackat landvatten med en ägare :rolleyes:

Men annars är Viking ett alternativ. De går knappt köra fast. Har provat köra fast på alla de vis, bara slänga i backen och man är lös. Har varit med om 1 (en) fastkörning med en Viking, och då räknade du inte på en hand hur många som hjälpte till ;)
Har faktiskt aldrig hört om något missöde med haveri på en viking, inte härifrån iaf. Uteslut inte bearcaten, men se vikingen som ett alternativ.
 

j-son

Välkänd medlem
18 jul 2006
1.157
4
38
33
Det som gick sönder på våran startmotor var att (kommer inte på namnet just nu) startkransen som åker ut och ska ta tag i det större drevet så motorn börjar röra sig, inte åkte ut ordentligt. Den åkte ut en bit och nötte på kuggarna på båda dreven, så oftast så var det bara halva kuggar på dreven. Ibland åkte den inte ens ut så den tog alls. Om det går att byta ut den mot en ny kan du ju höra med ÅF eller nån auktoriserad AC verkstad.
 

Yamaha_Vmax600

Välkänd medlem
2 okt 2006
252
0
16
Luleå
Det som gick sönder på våran startmotor var att (kommer inte på namnet just nu) startkransen som åker ut och ska ta tag i det större drevet så motorn börjar röra sig, inte åkte ut ordentligt. Den åkte ut en bit och nötte på kuggarna på båda dreven, så oftast så var det bara halva kuggar på dreven. Ibland åkte den inte ens ut så den tog alls. Om det går att byta ut den mot en ny kan du ju höra med ÅF eller nån auktoriserad AC verkstad.

Du menar solenoiden, eller?
 

Fallan

Välkänd medlem
23 okt 2006
264
0
16
www.freewebs.com
När man har öppen boogie så förhindrar det att snö ska fastna och det är mkt possitivt.. gillade du inte alternativen så har ju både lynx och skidoo andra alternativ.. Mer motor och snyggare modeller.. Båda märkena kör rotax motorer = Bra.. Bearcaten är det väl inget större fel på heller och det är en åkskön maskin men det är som sagt det hära med att dom kör suzuki motorer. Dom ha haft mkt problem med dom, spec. under början till mitten av 90-talet.
Men du tyckte att det var för lite motor i 5900:an säger du.. hmm.. Ta en titt på En lynx Ranger 600. En smalbandare med drygt 105hk.. borde räcka gott och väl.. är prise för saftigt så ta då en titt på skidoo's formula dlx. En smalbandare det med med en 700cc motor och lite sportigare syuk. Bra dämpare har den också..
Eller kanske denna.. http://www.blocket.se/vi/9933796.htm?ca=4_s
Sedan är mina förslag slut tyvärr.. :)
 
Last edited:

j-son

Välkänd medlem
18 jul 2006
1.157
4
38
33
Solenoiden skjuter ut bendixdrevet ( det lilla drevet på startmotorn) när du vrider på startnyckeln som greppar startkransen som sitter på motorn.
Ok, då är det det som är felet. För den vill då inte åka ut ordentligt.
 

merin

Medlem
30 okt 2006
30
0
1
okej okej. I hear you all. Har förstått att det finns många bra alternativ där ute. Den frågan som dök upp i min skalle när det pratades hk-mattor och smalbandare på lite mer hästar är...:
Jag förstår att principiellt så har de här nyare maskinerna Moutain Ranger å allt vad dom heter ett jvla grepp, eller hur ? (hk matta + motor )
Men vad händer om en sån maskin kör ut lite sakta i bottenlöst så att säga. Och sen stannar till där ? Håller den sig flytande då trots den smala mattan ? För i det läget är det ju skit samma vilka kamma som sitter på ? Kan förstå att den är en jävel på att skyffla på när man ska iväg, men räcker det ? Den gräver inte bara ner sej ? Har fått nån bild på näthinnan hur en bredbandare kan stanna och lugnt tuffa vidare utan att behöva ge full pelle? Den håller sig liksom ovanpå ?
Tell me !!! Lynx Ranger 600 var ack så fin !!!! men också lite dyr. över 50 pannor på blocket.... =(
 

j-son

Välkänd medlem
18 jul 2006
1.157
4
38
33
Jao, nog kan du stanna i pudernsö med en summit t.ex, Bara det inte är för mycket. Det är då ett helvetes grepp i mattan kan jag säga, när man ska uppför en backe med bearcaten är man van att det spinner när man gasar på. glömde lite bort vilken skoter jag satt på första gången jag skulle uppför en backe med summiten, så sjklart trycker man in full gas då man är van små kammar och "bara 80 hästar", och gissa om man höll på att skita i brallan när skotern helt plöttsligt gör ett ***** ryck och står nästan helt lodrätt upp och sen iväg uppför halva backen innan jag kom på att jag kanske ska släppa gasen. tur att det inte var några träd ivägen... Men som sagt så kan du nog stanna i lössnö utan problem, antingen så far du iväg på en gång, eller så gräver du ner dig en bra bit innan mattan får fäste och så far du iväg. sen så kan du ju sitta där om du har otur.
 

Fallan

Välkänd medlem
23 okt 2006
264
0
16
www.freewebs.com
När nu summit och högkamsmattor är på tapeten så kan jag säga att summiten finns för ungefär 38 papp som billigast på blocket, då helt beroende på motorval och årsmod. förståss. Jag pratar nu om en 99 och framåt (600-700cc) Detta är en sjuhelsikes maskin i snön och med en hk-matta på det så är det svårt att köra fast nå hemskt mkt.
MEN!. Då du köper hk-matta/skoter med hk.matta så tänk på att om du kör på packade underlag så durrar det nå hemkst och dessutom så slits en sådan matta fortare då det är lättare att kammarna går av. Sen är dom inte billiga att köpa nya. Hittar du en med 38mm kammar så är det kanske bästa alternativet. Möjligtvis 32mm...

Fan jag har märkt att det blir noveller varje gång ja knapprar me fingrarna..:D
 

merin

Medlem
30 okt 2006
30
0
1
jag undrar om jag blir klok på detta ;) okej.. En summit typ 600 -99 vore inte väl inte fel ? Men de är lite dyra ? minst 35 papp. Om man se ska ha dubbeldyna och drag så får man leta ganska länge...? Det som slår mej är ... Då så få av dessa maskiner har just dubbeldyna och drag kanske det inte är menigen man ska åka 2 på dom och hålla på att dra ?
Bearcaten verkar ju gjord för just detta... men man vill ju inte att mattan spinner? Gick det inte sätta på 32mm matta på den ?
Det kommer sluta med att jag köper längdåkningsskidor istället hahaha=)
Vågar man snegla på RMK som alternativ ? En tidig jävel? (= lägre pris)
Summiten verkar helt klart vara mer populär, om man dömer av hur fort dom försvinner från Blocket.se, samt hur få maskiner som faktiskt finns till salu. ( -Läs, "i förhållande till hur många totalt som är till salu.")
or ?