Hur fungerar Elekronisk Backväxel?

ooobergarn

Medlem
17 jan 2014
18
0
1
Krokom
Hej! Som ni kanske ser på rubriken så är jag ute efter att få veta hur en elektrisk backväxel på skotern fungerar, jag vet ju att motorn vänder håll när man trycker på knappen, men hur går detta till? Det finns väl ingen "felvänd" startmotor eller?

Skulle bli lycklig om någon kunde tala om hur detta fungerar! (Har en switchback 600-08) :weird:
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
När du trycker på knappen så klipper först styrenheten tändningen helt tills rätt varval uppnås, därefter startar tändningen igen med en annan inställning vilket får motorn att hoppa igång igen fast baklänges.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.642
802
113
Kramfors
När man trycker på backknappen så går motor ner i varv så den nästan stannar och just i detta ögonblick flyttas tändläget till en annan pulsgivare som sitter några grader tidigare och då vänder motorn håll. Det sitter med andra org dubbla tändläges spolar som man hoppar mellan ber på back eller ej motorn går bakåt med andra ord när man sopat i backen.

På moppetiden lyckades jag ställa tändläget så skumt att moppen gick igång bakåt också så jag körde omkring bakåt lite då o då. Så de krävs inte så jäkla många graders flyttning av pickupp.

Jag hoppas du har en plan för hemmabyggd back för det har jag funderat på fast en snikvers då man stänger av motorn fipplar om till andra spolen och startar den igen.
 

ooobergarn

Medlem
17 jan 2014
18
0
1
Krokom
Tack för svaren, nu slipper jag fundera på vad som händer var gång man lägger i backen! Och ja, något hemmabyggt ska det väl kunna bli, kanske modifiera den gamla Indyn eller liknande...
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Jag är mycket imponerad över hur Rotax lyckats få till elbacken på Etec, det märks knappt på varvtal eller ljud (förutom att summern tjuter) att motorn byter håll. Dvs den dör inte någon sekund innan som äldre Rotx gör.
 

ooobergarn

Medlem
17 jan 2014
18
0
1
Krokom
Precis, har oxå funderat på det, men det käns som att rotax-maskinerna har mycket mer "data" och "teknik" i sina maskiner än de flesta andra märken? Har även hört att polarisarna ska dö efter 20 sec med backen i, men jag har backat längre tid är så, nån som vet om detta är sant eller inte?