Hur Fungerar Försäkrigen

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
Tjena

Jag undrar vad som händer om vi säger att jag krockar med min skoter i en annan skoter och jag inte har förarbevis för skoter trots att jag har skotern helförsäkrad gäller fortfarande min försäkring


Inga gissningar tack utan gärna svar från någon som vet
 
J

JagLuktarGott

Gäller inte. Ingen försäkring gäller om du inte har något slags förarbevis eller körkort för fordonet du kör, om du inet har det så kör du ju olagligt, och då gäller inga försäkringar eller dylikt, och det hade väll inte ditt försäkringsbolag direkt räknat med.. att du skulle köra olagligt.

Så den ska inte gälla OM du itne har ett JÄVLIGT korkat försäkrings bolag.
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
Har då själv fått betalt på vagnskada fast jag inte har förarbevis...



jasså? får man fråga hur skadan uppkom och vilket försäkringbolag du har

anledningen till att jag frågar är ju att som ni sett i andra trådar såtroskade jag rätten att köra skoter när jag hade bilkörkortet indraget i 2 mån

(helt sjukt att man torskar en behörighet när man har en annan indragen)

och när jag kollat runt lite nu så kan man inte göra som med bilkörkort där man bara kan gå till vv och göra teorin och uppkörningen,
för "förarbevis" är kraven av någon anledning högre man MÅSTE genomgå utbildningen (antagligen för att snofed ska få sina pengar) och sen göra provet och "uppkörningen" helt sjukt i min mening så jag har inga planer på att ta något förarbevis när reglerna är så korkade som dom är
 

Henrik.E

Välkänd medlem
5 dec 2006
234
0
16
Dalarna
Så här ligger det till. Jag tog bilkörkortet -99. Efter 3-4 mån körde jag 34 km/h för fort och blev av med kortet 3mån. Eftersom jag hade prövotid fick jag ta om kortet och fick då tillbaks det januari 2000. Har man tagit kortet efter år 2000 får man ju inte köra skoter på vanliga körkortet. Men försäkringsbolagen verkar gå efter det första datumet som man to körkort.

Skadan uppkom av att jag körde skidan under en gren och krökte framvagnen.
Har man stått och betalat 6-7000 kr / år i flera år på helförs är det väl klart att den ska gälla tycket man. Annars kan man ju lika gärna kräva tillbaka pengarna man betalt in till f-bolaget.
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
Så här ligger det till. Jag tog bilkörkortet -99. Efter 3-4 mån körde jag 34 km/h för fort och blev av med kortet 3mån. Eftersom jag hade prövotid fick jag ta om kortet och fick då tillbaks det januari 2000. Har man tagit kortet efter år 2000 får man ju inte köra skoter på vanliga körkortet. Men försäkringsbolagen verkar gå efter det första datumet som man to körkort.

Skadan uppkom av att jag körde skidan under en gren och krökte framvagnen.
Har man stått och betalat 6-7000 kr / år i flera år på helförs är det väl klart att den ska gälla tycket man. Annars kan man ju lika gärna kräva tillbaka pengarna man betalt in till f-bolaget.


exakt vad jag tycker också, försäkringen bör väl gälla tycker man FB borde väl kolla så man har behörighet att köra fordonet man försäkrar det är ju en annan sak om man sen får betala några 100 till polisen för olovlig körning så länge man får betalt av FB för försäkrigen man betalar
 

Jonnerx1-m

Medlem
17 jan 2005
36
0
1
Orsa
Krockade förra vintern med skotern, försäkringsbolaget begärde då in en kopia på mitt förarbevis eftersom mitt körkort var utfärdat efter år 2000. Så jag tror att man skall passa sig för att åka utan giltigt förarbevis ifall något skulle hända.
 

Henrik.E

Välkänd medlem
5 dec 2006
234
0
16
Dalarna
Får man fråga vilket år du är född? Tänkte om du inte hade fyllt 18 innan år 2000 om det isf var därför dom begärde en kopia. Har ju köpt en ny skoter nu så man vill ju gärna vara säker på att man åker helförsäkrat när man betalar för det.
 

Jonnerx1-m

Medlem
17 jan 2005
36
0
1
Orsa
Jag är född -69, men kompletterade körkortet med tung släpvagn förra året = ändrat körkortsdatum. Jag ringde förs.bolaget och talade om att jag haft körkort sen -87, han kollade detta och sedan var det inga problem.
 

skoterhasse

Välkänd medlem
26 okt 2006
776
1
16
järbo
Det är utfärdande datumet på körkortet som gäller kör du en skoter o blir stoppad av polisen o inte har förarbevis så åker du dit så det bara stänker om det o har du fått skotern försäkrad utan att du har förarbevis då har handläggaren på bolaget begått tjänstefel om försäkringen stod på dej.
Tänk på att om ni tar försäkringen på någon annan o ni åker tex till fjälls o kör sönder skotern då gäller inte försäkringen samma sak för bilar.
o att snofed skulle tjärna en massa pengar på dom som lär ta om körkortet stämmer inte ni kan ju ta förarbevis vart som hälst.
 

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
"...försäkringen på någon annan o ni åker tex till fjälls o kör sönder skotern då gäller inte försäkringen samma sak för bilar."


Kan ju omöjligt stämma om man inte har inskrivet i sina försäkringsvilkor att tex bara ägaren eller brukar väl rättare sagt vara att man kan ha inskrivet att ingen under 25år etc. är förare.
Man kör ju knappast varken olagligt eller oförsäkrat om man lånar någons bil lovligt, detsamma gäller nog övriga fordon med. Dock att skenskriva på någon annan för att slippa dyrare försäkring och ändå vara "ägaren" det är sånt som bolag kan genomskåda och vägra betala ut ersättning för.

Man har ju hört historier om gamla tanter i norrland som äger nyaste sporthojarna, sen krashar den långt därifrån med bra mycket yngre förare, och i själva verket så har hojjarna aldrig vart i trafik i den på papper ägarens trakter.
 

skoterhasse

Välkänd medlem
26 okt 2006
776
1
16
järbo
det är ju en sak om du lånar pappas bil o far på konsum o köper mjölk men just det här att man är 20år o har bilen står på farmor eller föräldrarna har försäkringsbolagen tittat på o jag vet att både Länsförsäkringar o Folksam driver den linjen jag blev själv varnad av min granne som är teckniskt ansvarig på ett stort bolag jaghar en nissan kingcab -00 o den står på min mor lika så försäkringen jag var i småland på stormen o hadde något hänt så hadde försäkringen inte gällt försäkringen är personlig
 

skoterhasse

Välkänd medlem
26 okt 2006
776
1
16
järbo
Det jag skrev tidigare om försäkringen o förarbevis var fel man kan ju vara 5år o äga en skoter som är försäkrad men man får ju inte köra för det.
 

davidgoden

Välkänd medlem
1 nov 2006
160
0
6
Östersund
Självklart är inte en försäkring personlig!!!!

Då menar du alltså att om en familj har en bil, måste varje person som har körkort i familjen skaffa sig en försäkring på bilen för att få bruka den!?

Hör du hur det låter`?

Du försäkrar din ägodel på en person, samtliga får bruka den och försäkringen gäller i alla fall. Om inte du tex bor i malmö och äger en BMW M3 som Mormor 80+står som ägare på och bor i Luleå. När det händer någonting då i malmö, så kommer försäkringsbolaget självklart kolla detta.

Även om bilen brukats i malmö, via besiktningar osv..

Som sagt, du försäkrar ägodelen, sedan får andra självklart bruka.
 

skoterhasse

Välkänd medlem
26 okt 2006
776
1
16
järbo
om man som det heter "inte har något ekonomiskt intresse i fordonet" om du inte äger fordonet o du inte har föräkringen står på dej utan på fordonets ägare tex.föräldrarna då gäller inte försäkringen om något händer. det har fuskats så mycket med försäkringar dom senaste åren så bolagen har dragit åt reglerna så om ni ska vara säker hör med erat bolag men dom som jag har pratat med 5st har den här regeln på grund av det utbrädda fusket
 

931Melander

Välkänd medlem
29 okt 2006
383
0
16
Piteå
om man som det heter "inte har något ekonomiskt intresse i fordonet" om du inte äger fordonet o du inte har föräkringen står på dej utan på fordonets ägare tex.föräldrarna då gäller inte försäkringen om något händer. det har fuskats så mycket med försäkringar dom senaste åren så bolagen har dragit åt reglerna så om ni ska vara säker hör med erat bolag men dom som jag har pratat med 5st har den här regeln på grund av det utbrädda fusket
Står faktiskt i stadgarna man får från försäkringsbolaget. HELT rätt för det är faktiskt VI själva som KOLLEKTIVT betalar ALLA skador. Följer vi o alla regler så värnar vi ju om vår egen ekonomi.
Jag vill inte att nån mormor ska betala tex. 2700 kr för en M3 som eg. ägs och körs av en nybliven körkortsägare, som ligger i riskzonen och borde betala 13000 kr...