Hur Fungerar Försäkrigen

forden34

Välkänd medlem
28 okt 2006
248
0
16
Underårig fordonsägare – barn som är registrerade som ägare i vägtrafikregistret

Från den 1 oktober 2006 får ett barn inte längre ensam stå registrerad som ägare till ett fordon som hon eller han inte har förarbevis eller körkort för. Vårdnadshavaren ska också registreras i vägtrafikregistret och ansvarar för skatter, avgifter och trafikförsäkring. Riksdagen fattade beslut om lagändringen den 1 juni 2006.


Från den 1 oktober kommer vi på Vägverket inte längre att registrera ägarbyte till en underårig om inte båda vårdnadshavarna har godkänt ägarbytet. Vårdnadshavarna måste även uppge vem av dem som ska registreras i vägtrafikregistret.

Även de underåriga som har registrerats som ägare till fordon redan före den 1 oktober ska ha en vårdnadshavare registrerad i vägtrafikregistret. Vi kommer att registrera den äldste av förmyndarna, om dessa inte inkommer med begäran om att den yngre ska registreras.

När barnet blir 18 år eller får förarbevis/körkort, ska registreringen av vårdnadshavaren med automatik upphöra.

Lagförslaget började förberedas redan för två år sedan. Idag är en mängd barn i Sverige registrerade hos kronofogden för skulder som egentligen är föräldrarnas. Många gånger handlar det just om skulder som gäller ett fordon, till exempel obetald fordonsskatt eller parkeringsböter. Ändringen i lagen innebär att det är vårdnadshavaren som ansvarar för de skatter och avgifter som en registrerad fordonsägare ska betala.

Berörda barn och vårdnadshavare kommer att få brev från oss med information om lagändringen.
 

Jonnerx1-m

Medlem
17 jan 2005
36
0
1
Orsa
@skoterhasse
Det är inte alls utfärandedatumet som gäller. Jag tog körkort -87 men tog E-kort 2005. Jag har aldrig blivit av med körkortet, alltså behöver jag ej ha förarbevis på skoter även fast det står utfärdandedatum 2005.
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
@skoterhasse
Det är inte alls utfärandedatumet som gäller. Jag tog körkort -87 men tog E-kort 2005. Jag har aldrig blivit av med körkortet, alltså behöver jag ej ha förarbevis på skoter även fast det står utfärdandedatum 2005.

Det är utfärdandedatum som gäller, har frågat länsstyrelsen
MEN har man tappat/förnyat körkoret etc så behåller man fortfarande skoterkortet i alla andra fall gäller utfärdandedatatum
 

muotkas

Välkänd medlem
2 jan 2007
1.462
0
36
Kiruna
tror det är bäst att ha skotern skriven i finland! försäkringen här för över 600 kubik, (som e det största försäkrings summan) så ligger det på 1700 kr om året... se hur bra vi har det här ( :