>[Uppdaterat: Senast editerat
>den 12-Jan-04 kl
>03:00 PM (CET)]Hej
>
>Så här fungerar RAVE
>
>I en tvåtaktsmotor styrs
>insug och utblås av kolven.
>Utforming och placeringen av
>portarna för insug och
>utblås styr inte bara
>motorns maxeffektuttag utan
>hela motorns karaktär.
>Man kan säga att stora
>avgasportar generellt ger
>ett högre effektuttag vid
>höga varvtal än små portar,
>men samtidigt tappar man
>effekt vid låga varvtal då
>mottrycket blir lägre.
>
>RAVE står för ”Rotax
>Adjustable Variable Exhaust”
>och är precis som det låter
>– en justerbar variabel
>avgasport.
>För att kunna förena det
>bästa av två världar så togs
>denna lösning fram. Nu blev
>det möjligt att få bra
>effektuttag både vid låga
>och höga varvtal.
>
>Det fungerar så att en
>ventil som ser ut som en
>giljotin blockerar delar av
>avgasporten vid låga
>varvtal. Den hålls på plats
>av en fjäder och trycket som
>fjädern håller ventilen nere
>med är justerbart (Den röda
>pluggen mitt i kåpan –
>skruvar man in den ökar
>förspänningen på fjädern och
>mer kraft –högre varvtal-
>behövs för att lyfta
>ventilen). Resultatet är att
>avgasporten blir liten och
>motorn ger bra effekt i
>botten.
>
>Vid högre varvtal kommer det
>tryck som avgaserna bildar
>att lyfta ventilen då
>trycket överstiger det tryck
>fjädern håller ventilen nere
>med och allteftersom
>ventilen öppnar så får vi en
>större avgasport och motorn
>tillåts att andas bättre,
>med högre effektuttag som
>följd.
>
>//Mvh Ulf
Mycket bra beskrivning!
Och som nån skrev längre upp om elektrisk justering av avgasportarna, det är väll bara Yamaha som har det eller?!?
Är det nån som har erfarenhet av att justera på RAVE? Dvs fintrimma in motorns karaktär!