Jo...
Till att börja med så måste motorn vara byggd så att den går bra åt bägge hållen. Dvs den får inte vara slidmatad utan ha antingen kolvstyrt insug eller reedventiler. Vattenpump/kylfläkt och separatsmörjningspump måste funka åt bägge håll.
Det som får motorn att ändra riktning är tändstyrdonet. Det fungerar så att man bryter tändningen, väntar tills motorn nästan stannar och sedan ger man en gnista för tidigt så den slår tillbaka och förhoppningsvis startar åt andra hållet (precis som man startar en gammal tändkulemotor). Och för att få det att fungera måste du räkna med att flytta över svänghjul med magneter, tändplatta, tändstyrdon och tändspole (ar).
Man borde inte behöva göra något åt variatorerna egentligen. En normal primärvariator bryr ju sig inte om rotationsriktningen, på sekundären kommer den momentkännande anordningen inte att fungera men det gör ju inte så mycket när man bara vill att skotern ska kunna röra på sig baklänges.
Men, det blir så mycket ändringar på motorn att det nog inte är mödan värt att försöka få det att funka på en äldre motor.