Hur kontrollerar man kylaren?

Meken

Välkänd medlem
20 apr 2006
102
0
6
Örnsköldsvik
Körde på en stor sten i fjällen under påsken (skittrist) men, men gjort är gjort. Det blev en rejäl smäll under skotern och kylaren fick sig en smäll, flänsarna nedtill har tryckts in. Efter ett litet tag började det rinna ut kylarvatten och skotern började gå varm och fruktansvärt dåligt. Nu undrar jag hur man enklast får bort kylaren, alternativt om det går att finna fel uppifrån under förgasarna. Det låg nämligen kylarvatten inuti buken efter att detta hände. Kanske det rent av är en slang eller ett rör som brustit. Hur som helst ärdet någon som vet hur man enklast kontrollera detta? Har en Venture triple 600-00
 

vette89

Välkänd medlem
7 jan 2006
245
0
16
Sundsvall
Hmmmmm? Har nyss köpt mina Yamaha'er men jag tror att kylelementen sitter under fotstegen och ett litet längst bak, inget i tunneln (som på t.ex. Ski-doo). Och då borde det vara enkelt att kolla? Eller har jag fel??????Risken ökar förstås att man kör på en sten med dem. Men det måste vara enklare ett mecka med dem!?
 

Meken

Välkänd medlem
20 apr 2006
102
0
6
Örnsköldsvik
Nog är det väl en kylare som går upp i bandtunneln... det är en skyddsplåt under sen är det ju ett flänsat "element". Är detta något annat då?
 

Gbr

Välkänd medlem
11 aug 2004
1.137
4
38
Örnsköldsvik
Meken skrev:
Körde på en stor sten i fjällen under påsken (skittrist) men, men gjort är gjort. Det blev en rejäl smäll under skotern och kylaren fick sig en smäll, flänsarna nedtill har tryckts in. Efter ett litet tag började det rinna ut kylarvatten och skotern började gå varm och fruktansvärt dåligt. Nu undrar jag hur man enklast får bort kylaren, alternativt om det går att finna fel uppifrån under förgasarna. Det låg nämligen kylarvatten inuti buken efter att detta hände. Kanske det rent av är en slang eller ett rör som brustit. Hur som helst ärdet någon som vet hur man enklast kontrollera detta? Har en Venture triple 600-00

asså skämtar du?

kolla vart det läker ?!

hur man enklast får bort en kylare? ja det finns inte många sätt.
 

vette89

Välkänd medlem
7 jan 2006
245
0
16
Sundsvall
Meken skrev:
Nog är det väl en kylare som går upp i bandtunneln... det är en skyddsplåt under sen är det ju ett flänsat "element". Är detta något annat då?
Jaha, jag är ju som sagt inte säker. Har faktiskt inte tittat så noga som du verkar ha gjort. Lade fram det som en följdfråga och hoppas på att någon som vet bättre kan svara. Helt enkelt en till chans att lära sig något nytt.

Och sådana inlägg som skotermannen kommer med nonchalerar i alla fall jag.
 

MrGreen

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.700
0
16
57
Hoting
Meken skrev:
Nog är det väl en kylare som går upp i bandtunneln... det är en skyddsplåt under sen är det ju ett flänsat "element". Är detta något annat då?

Det är en kylare längst fram i bandtunneln #3 på bilden och den sitter nitad i bulken lättast är det nog att börja kolla efter läckan underifrån med borttagen boggie,matta och drivaxel.
 

Meken

Välkänd medlem
20 apr 2006
102
0
6
Örnsköldsvik
MrGreen skrev:
Det är en kylare längst fram i bandtunneln #3 på bilden och den sitter nitad i bulken lättast är det nog att börja kolla efter läckan underifrån med borttagen boggie,matta och drivaxel.
Nu har jag rivit matta, drivaxel och boggie. Konstaterar då att kylaren är trasig. Kylaren ser ut att vara nitad uppifrån, dvs under motorn, så den måste nog lyftas på när det är dags att sätta tillbaka den nya/lagade kylaren. Det finns väl inga genvägar till det perfekta arbetet.......
 

jonast

Ny medlem
21 okt 2006
2
0
1
avesta
jag körde nyligen på en sten med min srx 600 så att främmre kylaren fick sig en törn så de började läcka vatten.. ringde till verkstaden och dom sa "plocka bort boggien och ur med motorn så kan du borra ur popnitarna till kylaren", icke sa nicke tänkte jag, de tar på tok för lång tid.. så jag kapade upp skyddsplåten till motorn längst bak där kylaren sitter, så vart det busenkelt att se vart de läckte.. så lämnade ja bort skotern till en firma så dom fick tig-svetsa kylaren när den satt kvar på skotern.

Nu har jag dock ett problem, fick den inte 100-procentigt tät så ja hällde i kylarpasta med glykolet... körde den varm så att vattnet fick cirkulera med kylarpastan.. dock när ajg skulle ut oh köra 2 dagar senare så funkar det inte... det är stopp i kylaren nånstans? kan de vara pastan som stelat ihop till en klump eller? för den går varm och börjar koka efter 1 km typ.. tacksam för hjälp
 

jiha

Aktiv medlem
26 apr 2006
66
0
6
Gävle
Samma sak hände mig för 3 veckor sen. Har oxå en tripple 600 -99. Jag löste det på det enkla (lata) sättet. Gör så här så kan du köra resen av vintern utan problem.

Fyll upp glykol -> kör motern varm .> häll i en burk kylar tätning (finns på macken) -> kör motor´n varm igen. Nu har du förmodligen tätat kylarn, men har en "luftficka i kylsystemet. Fixa enligt följande: Se till att du har lite vätska i systemet -> dra ut luftskruven som sitter längst bak på "pakethållaren" under listen längst bak på skotern, Kör motorn till det sprutar ut kylarvätska, dra i skruven snabbt. -> fyll upp systenet med kylarvätska (det är ungefär 2,5 liter. Lycka till......

// jiha
 

jiha

Aktiv medlem
26 apr 2006
66
0
6
Gävle
Såg nu att du hade haft i tätningen, anledningen till att den blir varm är "luftfickan" Samma sak hände mig.

// Jiha