Hur koppla in dödsmangrepp?

C-West

Välkänd medlem
5 aug 2007
1.208
1
38
32
Örnsköldsvik

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Om det är till din Switchback så lär den garanterat ha kontakt för det redan, hitta ett elschema till skotern och leta reda på vilka färger kablarna ska ha...

Generellt sett funkar det så att det går en kabel från CDIn till dödmansgreppet och vidare till jord, när kontakten dras ur jordas kontakten och CDIn dödar tändningen... Den kan även vara seriekopplad med avstängningsknappen som sitter på handtaget så hittar du ingen kontakt kan du skarva på dödmanskontakten på den. Se bara till att båda funkar på samma sätt, dvs att de antingen stänger av genom att jorda eller genom att bryta jordningen...
 
Last edited:

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.466
378
83
Malå/Adak
Kan rekommendera Polaris egna "kit", den nödstoppen är superbra och gummipluppen släpper inte förrän det verkligen hänt nått och inte som på den kassa snoprokontakten jag hade på förra skotern som lossnade lite nu och då. Tyvärr är Polaris egna nödstopp lite dyr, men som sagt den är bra.

Enligt bladet som följde med polaris egna nödstopp så skall det finns ett ledigt kontaktstycke nära bakskidan av tändningslåset där den ska gå att koppla in, fråga din vänliga polarishandlare om du är osäker. Själv så har jag på både förra S/B Dragon 700an och nuvarande Assaulten klippt bort "köra-fast-knappen" på styret och använder kabeln som gick till den för att koppla in nödstoppen, funkar kalas och ger lång och fin kabel så man kan få nödstoppen precis dit man vill.
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Kanske är en dum fråga men vars hittar man el-scheman till Polaris? Hittar det ingenstans, uppskattar svar:)
Inte så dum fråga faktiskt för det är fan nästan omöjligt att få tag på scheman till vissa modeller...
Men oftast är kablarna rätt lika mellan modellerna, på 2003 ProX verkar ena kabeln vara svart och den andra brun, har för mig att min IQ också har mörka färger på denna kabel så leta efter en två polig kontakt med mörka kablar runt kabelhärvan som är bakom nyckeln, det är i närheten av den som denna kontakt ska finnas...
 

C-West

Välkänd medlem
5 aug 2007
1.208
1
38
32
Örnsköldsvik
Tack för två riktigt bra svar! Tror faktiskt att jag har hittat kontakten idag, var iaf två mörka kablar, men jag söka vidare. Och hur mycket kostar Polaris egna nödstopp?
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Tack för två riktigt bra svar! Tror faktiskt att jag har hittat kontakten idag, var iaf två mörka kablar, men jag söka vidare. Och hur mycket kostar Polaris egna nödstopp?
Själv vet jag inte men man blir ju lite orolig för Polaris original brukar vara orimligt dyra, men ring till Motorhuset i Östersund eller nån annan ÅF och bara kolla pris...
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.466
378
83
Malå/Adak
Vet itne exakt för den som sitter på nu hade jag med i listan över saker som skall följa med vid leverans så jag betalade den och allt annat i klump men jag har det på att den kostar 8-900 nånstans, (bombardiers från t.ex racing 440n kostade 1200 när jag kollade)...

Annars så kan du ju kolla skrotarna, Alla ProXR och IQ RR har den rätta vad jag vet