Hur lär man sig trimma seriöst?

E33T

Välkänd medlem
1 okt 2006
142
0
6
Sundsvall men snart Älvdalen
Jo det är ju i och för sig sant men man har ju ingen nytta av en bromsbänk om man inte vet vad och hur man ska göra med motor mm +att det kostar mycket pengar att köpa trotts att det är nästan nödvändigt.

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
skulle intr tro att bengan / tikka osv. osv. har samlat på sig sin kunskap genom att frågat på ett forum. Och jag tror heller inte att dom hade en bromsbänk första gången dom filade / portade cylindrar.

Så om jag var du skulle jag nog shimsa upp cylindrarna, plana toppen lika mkt som shimset. och sedan filet på utblås och eventuellt bosster portar m.m beroende på hur dom ser ut.

E33T

Välkänd medlem
1 okt 2006
142
0
6
skulle intr tro att bengan / tikka osv. osv. har samlat på sig sin kunskap genom att frågat på ett forum. Och jag tror heller inte att dom hade en bromsbänk första gången dom filade / portade cylindrar.

Så om jag var du skulle jag nog shimsa upp cylindrarna, plana toppen lika mkt som shimset. och sedan filet på utblås och eventuellt bosster portar m.m beroende på hur dom ser ut.
så är det nog men alla kanske inte vill riskera att förstöra sin skoter det första dom gör för det kan ju faktiskt handla om mycket dyra reparationer!
Och i mitt fall så är jag mest vetgirig och vill lära mig av andras misstag så jag slipper göra dom själv när jag väl börjar trimma.
Och med tanke på alla trimm frågor här på forumet så är det nog bra många andra här som ochså vill lära sig och många av dom har varken råd eller möjlighet att köpa nya motorer mm när dom klantat sig och det är därför jag försöker hjälpa dom med detta ämne! Och hur tikka mf har lärt sig bryr jag mig inte om!!! så håll er till ämnet är ni snälla och lämna tips på ex.böcker och hemsidor med relevant info eller om ni inte har nån info så låt bli att göra inlägg här över huvud taget!

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
jadu... då frågan var "Är det någon som vet hur man går till väga för att lära sig seriös trimmning?".

Så är väll "testa själv" ändå ett seriöst svar? det är ju så man lär sig. Och varför jag drog in tikka "och dom" i det hela var för att bevisa att den metoden funka...

men jaja, om du nu vill lära dig att trimma seriöst så kan du ju ta en vanlig portmapp till just din modell (förlåt att jag inte har en länk till just din maskins portmapp) och porta efter den, för den är ju framtagen av andra (som har gjort misstagen)..

men om du inte är van att porta osv. så lovar jag att än hur mkt du läser, så kommer någonting gå fel första gången.

E33T

Välkänd medlem
1 okt 2006
142
0
6
Jo jag menar inte att ditt svar är oseriöst utan det som var meningen med detta ämne är att underlätta för folk att hitta seriös information om trimmning!
För hur bra det än är att prova själv (vilket jag i regel gör!) så finns det folk som inte ens vet vad portning,shimsning mm är eller hur man går till väga för att utföra det och det är det jag försöker hjälpa dom med men det tycks vara meningslöst med tanke på resultatet i detta ämne! Det har ju kommit några bra tips och det är jag tacksam för men det tycks vara svårt att få fram den info jag försöker få fram vilket kan användas för allmän trimmning och inte bara modellinriktat som det har blivit.