Hur lång matta på en Lynx RAVE 670 -98?

frtyfrty

Medlem
1 jan 2000
6
0
1
Köpte en sån igår till väldigt bra pris. Mattan är lite sliten och jag ska börja leta efter en lite fräschare. Undrar nu hur lång mattan är på en sån här skoter. Förre ägaren hävdade att den var 320?

/FrTy
 

XC600

Aktiv medlem
1 jan 2000
86
0
6
Det stämmer nog bra det förra ägaren säger, det är nog en 320:s matta.
 

zTeve

Välkänd medlem
1 jan 2000
482
1
16
Umeå / Ö-vik
www.bushboys.se
Yepp orginal är det 320...men jag skulle rekomendera att korta den till 307 då det blir lättare och troligen billigare att hitta matta...
Angående kamhöjd så kan du ta en träklos på tex 40mm och lägga på mattan och snurra mattan runt och kolla om den går fritt...så ska jag göra...nån gång..
 

frtyfrty

Medlem
1 jan 2000
6
0
1
Nån som har några bilder på hur en G-type ser ut när den är förlängd till 345? Skulle vara kul att kolla om man ids bygga om. Har sökt lite på nätet men inte hittat nått än i alla fall.....

/FrTy
 

AndreSjöström

Aktiv medlem
1 jan 2000
52
0
1
Förlängd G-Type

Jag har förlängt min Lynx Rave G-Type och kan rekomendera det varmt! Slängde på en Bombardier (med snedställda kammar) 34mm 345:a på min och gjorde boggie förlängningarna själv, tyckte att dom som fanns på marknaden såg lite veka ut. Jag höjde även den på båda boggie fästena. Vilket många hade invändningar mot pga den ökade attackvinkeln mot snön men kan säga att den gick bara bättre!! Den tuggar sig lätt genom puder och bara genom att släppa på gasen lite grann så flyter den vackert upp på snön.

Det är bara höra av dig om du vill ha någon hjälp eller bilder, fick jäkligt bra hjälp här själv så!
 

xc60098a

Välkänd medlem
1 jan 2000
302
0
16
ok

de där me lägga träkloss oodriva run mattan, funkar de verkligen.. när du kör+ hoppar trycks boogien ihop då tar ju kammarna i tunneltaket åå pajjar mina kylare endå???
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
44
Bredbyn
www.henkew.com
Lungt...

Jo, visst funkar "kloss-tricket", det är ju inte direkt så att hela boggin rör sig uppåt när den fjädrar utan ovansidan av mattan ligger ju alltid mot hjulen på den övre axeln och drivaxeln...
På min wildcat har jag bara några mm. mellan kammarna och tunneln och jag har inte hört att det tar i, trots att jag kört 180km/h med den.

Dessutom är ju alltid kammarna lite lägre än angivet så ser det tight ut med en 32mm:s kloss så har man någon mm till godo med en 32mm-matta.
Fast i ett sånt fall bör man nog välja lite lägre kammar för mattan strävar ju utåt så några mm måste man ha.