Hur långt är mycket... ?

Ranchn

Välkänd medlem
22 feb 2005
372
0
16
Holmsund / Hällnäs
När brukar man säga att en skoter har gått långt?
Jag kan förstå att det är det almänna skicket och underhålls-historiken som skall råda. Men hur många mil är mycke?
Vad är många mil per å?

Hur mycker har era skotrar gått?
 
R

Robin

min har gått ca 1300mil :D

vet ej vad man kan säga att är mycket att en skoter har gått.
En 2t ska från fabrik kunna fungera i minst 2500mil och en 4t i 5000mil.

Kollar man i usa är det inte ovanligt att nästan alla gammla skotrar gått över 1000mil.

Sen är ju tex 1000mil på en skoter från 96 endast ca 100mil per sesong om man räknar på det viset.

mycket på en sesong skulle jag tycka att ca 500mil är, vanligt vis på en sesong kör iaf jag ca 200mil.
 

StarTrak

Välkänd medlem
7 jan 2006
934
0
16
Kiruna
Min har startrak -89 har gått 550-600 mil tror ja, blir väll mer den här säsongen när man blir laglig ;)
 

M.Pettsson

Välkänd medlem
6 jun 2006
770
0
16
Pite
tycker de värkar som att de fuskas en del med milen iaf om man kollar på blocket. finns nästan ingen skoter som har gått över 500 mil..

btw lynxarn från 87 har gått 338mil =)
 

Ranchn

Välkänd medlem
22 feb 2005
372
0
16
Holmsund / Hällnäs
Själv så har min nyinköpta RS Venture -05 gått 840 mil. Guidade turer visserligen, men jag tror knappast det har varit "busiga" mil
 
Last edited:

ducatimonster

Välkänd medlem
7 okt 2005
270
0
16
Stockholm
Om mna turiståker som jag, kanske 3 veckor per säsong, max...
då är 20 dagar ggr 5 mil snitt..100 mil per säsong inte så konstigt.
Så normalt kör jag 30 mil kring jul, 30 mil på 2 weekends feb å mars..
sen påsk lite beroende på före 60 mil på en vecka..120mil...

Har en MM 97 som gått 1000 mil ..

Mvh//Johan
 
R

Robin

tyckte jag svarade ganska bra på din fråga menmen....

I Sverige är vi så kräsna å vågar inte köpa något som gått över 500mil (överdrivet men nästan sant :D)
så här är väl allt över 1000mil för mycket enligt dom flesta.

Jag tycker att när en skoter börjar närma sig 2000mil och allt fortfarande fungerar borde den räknas som en "långmilare"
 

jonasadolfsson

Välkänd medlem
5 nov 2005
1.666
1
16
Bollnäs
Min förra skoter en RXL -92 hade gått 700mil och min edge 600 -01 jag äger nu har gått 587mil....MEN det är inte bara det som står på mätar'n man ska kolla på,, Det finns nog mkt fusk också...Man ska kolla på det övriga skicket..
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
tror ingen har uppfattat och besvarat den igentliga frågan rätt?

Han undrar vad räknas som en långmilare? ..
(Min åsikt)

En långmilare kan man kalla en maskin som går +400 mil / säsong, att det i sin tur är en nackdel är en helt annan fråga.

Kolla skicket. Jag vet maskiner som snurrat på en bra bit över 900 mil/säsong och ser dessutom hur fina ut som helst, och sedan så sneglar man på en annan maskin som gått 45 mil och ser ut som att den vart för närgången med en skördeströska.

Som tidigare utsago, kolla skicket, kolla motorn, starta motorn, lyssna... Precis som med en bil. En bil som är en långmilare är ofta något som folk ser som positivt, än en som är 10 år gammal och har gått 25 mil/år med resultat att precis varenda tätning har åkt åt pipan.
 

forre

Välkänd medlem
9 okt 2004
1.231
5
38
47
Luleå
Vet av en bekant som kör en polaris storm -95, den har gått drygt 2000 mil, kan ha varit närmare 3000 mil men den har gått långt i alla fall
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
970mil... Har en -04 uttagen Feb -04.

Man undrar ju en hel del hur man kan lyckas köra så lite som skotrar på försäljning har gått...
Jadu det är väl inte så svårt? Tänk alla som har en skoter som bara åker upp någon vecka i fjällen å kör 10-20 mil varje år. Alla är inte som vi skoterfreaks å kör så mycket vi kan...helst på sommarn oxå :D
 

Ranchn

Välkänd medlem
22 feb 2005
372
0
16
Holmsund / Hällnäs
Jag kan hålla med om att milantalet kan vara högst individuellt.
Jag t.ex. kör mycket lite, så min amil blir få. Och andra kanske bor i son sovsäck på skoterdynan.

Men egentligen var inte frågan hur mycket olika skotrar har gått, utan när en skoter anses ha gått långt.
Något som också har blivit besvarat här.

Självklart är det det allmäna skicket skickat som skall råda och jag, sopm många fler vet att det fuskas en hel del med mätaren.

Men det jag egentligen ville vet (var kanske lite otydlig i min fråga) är hur länge kan en skoter hålla? Hur ofta bör t.ex. en boggi renoveras?
Fortfarande beror detta skotern brukshistorik och det allmäna skicket.

Jag har en nyinköpt RS Venture från -05, den har gått 840 mil. Vad kan tänkas måste fixas på denna? Mellan tummen och pekfingret alltså.