Hur långt tycker ni man bör komma på en rem?

Erib

Välkänd medlem
30 okt 2008
1.430
1
16
Orsa
Hur många kör in sina remmar och isåfall på vilket sätt?
Jag har hört av många "proffs" härifrån att man ska köra minst en tank lugnt somfan med en ny rem. Men vem orkar det? jag körde kanske 3-4mil med min nya rem nu sist.

Över till topic så blir jag nöjd om min rem håller 100 mil :) Förra vintern åkte jag 120mil och brände 3 remmar på den biten.

Pyrro: Haha 3 remmar på en dag? Det måste vara nå sorts rekord :p Eller väldigt dåligt inställda variatorer.

4

426H

Har aldrig kört av en rem så jag är inte lika tuff som Pyrro.
3-400 mil räcker att dom håller för mig, sen köper jag ändå ny skoter.

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
Jag har hört av många "proffs" härifrån att man ska köra minst en tank lugnt somfan med en ny rem. Men vem orkar det? jag körde kanske 3-4mil med min nya rem nu sist.

Över till topic så blir jag nöjd om min rem håller 100 mil :) Förra vintern åkte jag 120mil och brände 3 remmar på den biten.

Pyrro: Haha 3 remmar på en dag? Det måste vara nå sorts rekord :p Eller väldigt dåligt inställda variatorer.

Åka runt med skjuts en hel dag i 80-100cm bottenlös blötsnö slet tydligen på grejorna.

P

powq

Är inte 3-4 mil en tank? :) :whistle:

Jakkeboi

Välkänd medlem
17 nov 2008
222
0
16
Luleå
På min förra Rmk 800 -03 körde jag ca 250 mil. Gick inte en ända rem och i princip inge slitage. Den var inte mycke mer sliten än reservremmen som hade gått 20 mil. :biggrin1:

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
förra enduron bytte jag rem 2ggr tror jag. Körde ca 500mil med den.

På min nuvarande RE sitter originalremmen på ännu, den har gått 260mil

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
Jag har slutat att köra in remmar, hakar bara dit den.
Jag byter efter ca 200 mil i förbyggande syfte, då är det oftast inga synliga skador på remmen men soppa förbrukningen går ner ca 5-10% efter bytet....?
Enda gången jag har kört av remmar är när motorkudden hade pajjat.

Jag tycker att 100 mil hård körning skulle vara ok, om man bara vet att den inte går av om man pressar lite extra. Tyvärr är det många skotrar som man nästan kan vara säker på att remmen går i vissa situationer medans andra bara rullar på i samma situation.

lomo

Medlem
13 dec 2009
12
0
1
Elverum Norge
Rengade 600 e-tech. 100 mil på første rem.
Røyk på årets første tur.
Tror sommerlagringen tok knekken på den.
Kjører inn ca 5 mil og varmkjører alltid remen hver tur.
100 mil er helt ok for min del.