Hur laddar man upp filmer på Youtube?

snödräparn

Välkänd medlem
26 sept 2007
1.002
4
38
52
Boden
Köpte en GoPro här om dagen ochnu undrar jag hur fasen man laddar upp filmerna? Är väldigt novis när det gäller datorer. Har sysselsatt mig med annat hela livet. I alla fall... har en vanlig bärbar PC med Windovs Vista.
 

SeriousSam

Välkänd medlem
9 feb 2009
1.887
2
38
Örnsköldsvik
Om du vill klippa och redigera filmen först så måste du ha något redigeringsprogram, finns oftast några som fungerar OK i datorn (Windows moviemaker) Annars kan du ladda hem en demoversion av Sony Vegas (googla det) som är mycket bra.

Sen skapar du bara ett konto på Youtube och klickar på "Ladda upp videoklipp/Upload" Välj fil från din dator, och trycker ladda upp.

Du får sedan skriva en titel på filmen och lite information, sen är det bara vänta på att klippet laddas upp och efter det är det klart! :)
 

snödräparn

Välkänd medlem
26 sept 2007
1.002
4
38
52
Boden
Tänkte inte redigera nåt. Konto på Youtube har jag. Jag väljer filen och trycker på ladda upp. Den laddade i flera timmar innan den nått 100%. Och inget blev uppladdat. Klippet var c.a 3 minuter långt. Vad gör jag för fel?
 

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Flera timmar? Brukar ta kanske 1-2 min för mig max, sen brukar det ta typ 10 min innan klippet funkar . Så vad du gör fel har jag ingen aning om :x
 

snödräparn

Välkänd medlem
26 sept 2007
1.002
4
38
52
Boden
Håller på att försöka ladda upp igen. Har väl hållt på att ladda i 30 min ungefär och kommit 26%. Kanske man inte ska ladda med WIFI utan koppla datorn till modemet med sladd?
 

Siralopne

Välkänd medlem
17 nov 2010
2.032
0
36
Ett hett tips är att använda kabel om du har tillgång till det, kan garantera att det kommer gå fortare så.

Sen när det är klart borde du kunna kika på din profil på youtube om du hittar klippet där.
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.147
108
63
Om du kör trådlöst eller inte ska inte spela någon större roll i detta fall. Jag kör trådlöst till min stationära och det funkar hur bra som helst.

Men din bredbands hastighet kan ha inverkan, vad har du? Men jag tycker ändå att det inte ska ta flera timmar att ladda upp även om du har låg hastighet. Jag har 8mb/s vilket idag anses som en låg hastighet men det tar inte längre än ett par minuter att ladda upp ett filmklipp för mig.

Om du har bredband via telejacket, är du säker att modemet sitter i första jacket, om inte kan det vara problemet.
 

snödräparn

Välkänd medlem
26 sept 2007
1.002
4
38
52
Boden
Det måste vara bredbandshastigheten. Hade ingen koll på det förrän jag frågade sambon när hon kom hem.... 0,5-2 mbit. Så där är nog förklaringen. Tog 2 timmar att ladda upp ett klipp på 3,08 minuter... Har bara ett telefon uttag så..
 

SeriousSam

Välkänd medlem
9 feb 2009
1.887
2
38
Örnsköldsvik
Det är din hastighet "uppströms" som styr hur fort du laddar upp klippen.
Ju högre, desto mindre tid kommer det att ta.

Det måste vara bredbandshastigheten. Hade ingen koll på det förrän jag frågade sambon när hon kom hem.... 0,5-2 mbit. Så där är nog förklaringen. Tog 2 timmar att ladda upp ett klipp på 3,08 minuter... Har bara ett telefon uttag så..
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.147
108
63
Då är det "problemet".

0.5-2mb är din hastighet vid nedladdning, uppladdning går väldigt mycket långsammare. Jag ligger på 7.2mb ner och 0.86mb upp och du har vid uppladdning i bästa fall hälften.

Du kan kolla om du vill här, http://www.bredbandskollen.se/, tryck bara på "starta mätningen"

Edit: Om du inte känner att du behöver jätte snabbt internet så jag klarar mig på 8mb, men det skiljer inte många 50-lappar mellan så uppgraderar du så är det väl bara köra på 24mb.
 

snopro700

Välkänd medlem
24 nov 2008
471
1
18
Har ett problem, gick bra att ladda upp filmer till en början men då i låg kvalite.
Provade uppgradera så man kan lägga upp i HD, nu händer ingenting när jag ska ladda upp. Står bara "Startar uppladdning...", väntat typ 1h utan resultat. inte ens 1%

någon som vet på rak arm?