Hur mäter man upp tändspolen, ohm?

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.643
802
113
Kramfors
Mäta tändspolen brukar nästan aldrig ge ett ärligt svar , de kan visa riktiga värden o fela ändå. Låna en tändspole från annan skoter eller moped/båtmoto/mc eller bil alla tändspolar 6volt till 12v funkar att testa med även en stoooor spole från lite äldre bil typ volvo 850- v-70 -98 med fördelare typ alla bilar med fördelare med andra ord.

Moped/gräsklippare 6volt funkar bra också men man kan ju köra så lite som möjligt för 6 voltaren kan förmodligen bli varm. Men alla andra spolar 12v kan man åka obehindrat med hur länge man vill.
 

Linkan14

Medlem
10 nov 2013
6
0
1
Mäta tändspolen brukar nästan aldrig ge ett ärligt svar , de kan visa riktiga värden o fela ändå. Låna en tändspole från annan skoter eller moped/båtmoto/mc eller bil alla tändspolar 6volt till 12v funkar att testa med även en stoooor spole från lite äldre bil typ volvo 850- v-70 -98 med fördelare typ alla bilar med fördelare med andra ord.

Moped/gräsklippare 6volt funkar bra också men man kan ju köra så lite som möjligt för 6 voltaren kan förmodligen bli varm. Men alla andra spolar 12v kan man åka obehindrat med hur länge man vill.
Hej!
Jag förstår inte svaret, menar du att en trasig spole kan ge samma resistans som en som är hel? Men ändå vara trasig trots korrekt motstånd.

Låter osannolikt ...

Men som svar , resistansmät mellan tändhattarna har du ett motstånd på 15-20 k-ohm så är spolen ok..
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.643
802
113
Kramfors
Hej!
Jag förstår inte svaret, menar du att en trasig spole kan ge samma resistans som en som är hel? Men ändå vara trasig trots korrekt motstånd.

Låter osannolikt ...

Men som svar , resistansmät mellan tändhattarna har du ett motstånd på 15-20 k-ohm så är spolen ok..
Ja jag har mätt flertalet tändspolar och statorer som visat helt ok ohm värde men när man satt dem på maskinen har de inte funkat.
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Vissa spolar felar inte förrän dom nått en viss temperatur, så boost har helt rätt i att man aldrig ska stirra sig blind på dessa mätvärden. Gäller både stator och tändspole.
 

Linkan14

Medlem
10 nov 2013
6
0
1
Ja det stämmer att kall/varm spole kan vara ok och fela.
Det är ändå värt att göra resistans mätning innan man kastar in handduken och beställer Stator för några tusen spänn!,som många förespråkar och ser som enkel lösning.
I bagys fall var det tydligen dåliga tändhattar som spökade (vad kan de ha kostat, hundra kr kanske).

Man ska inte stirra sig blind på denna Stator hysteri, felen kan faktiskt finnas på andra billigare ställen.
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Ja det stämmer att kall/varm spole kan vara ok och fela.
Det är ändå värt att göra resistans mätning innan man kastar in handduken och beställer Stator för några tusen spänn!,som många förespråkar och ser som enkel lösning.
I bagys fall var det tydligen dåliga tändhattar som spökade (vad kan de ha kostat, hundra kr kanske).

Man ska inte stirra sig blind på denna Stator hysteri, felen kan faktiskt finnas på andra billigare ställen.
Helt riktigt.

Stator och CDI är det sista man ska titta på då man felsöker. Oftast är det kortis, kabelbrott, dålig jord, tändkablar osv som spökar.