Hur många hästar ökar en sekundärvariator med

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Rave 550 är ingen dålig maskin. Bästa trimtipset dock är att sälja den och köpa en vätskekyld.

Svårtrimmad och dyrtrimmad.
 

rickee7

Välkänd medlem
26 sept 2009
127
1
18
Skellefteå
En sekundär tillsamans med primären ändrar vilken utväxling det är mellan motorns rpm och drivmattan rpm, Enkelt sätt kan du tänka dig dom som en automatisk växellåda på en bil.
 

rickee7

Välkänd medlem
26 sept 2009
127
1
18
Skellefteå
Du verkar inte riktigt förstå hur komplext det är, du kan inte bara byta ut en del och vänta dig att den ska gå mycket bättre. 550F motorerna är svaga och svårtrimmade. Så vill du ha mer fart så rekomenderar jag en 600/800.
 

lolen8123

Medlem
15 jan 2017
42
0
1
Nordmaling
Vill inte ha mer fart undrar bara om den ökar några hästar då jag köpte den så sa ägaren att med en sån sekundärvariator skulle öka accelerationen upp till 80. undrar vad det beror på bara.
 

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Du får inte fler hästar för du ändrar inget i motorn...

Men du kan göra skotern rappare och starkare genom att ändra utväxligen i variator och kejdehus på bekostnad av toppfarten.

På samma sätt som man drevade om mopeder förr för att få dem att gå fortare på bekostnad av att de blev svagare.

Så teoretiskt kan du få en starkare och rappare skoter genom att byta sekundär men det är som de sagt tidigare i tråden en kombination av primär, sekunder och utväxling i kedjehuset.

Men du kan även bygga en väldigt effektiv rem-sprängare om du har en bestyckning i primär och sekundärvaritor som inte är i synk.
 
Last edited:

lolen8123

Medlem
15 jan 2017
42
0
1
Nordmaling
Antar att förra ägaren måste ställt in det där bra för jag kan hålla takt med en 600 i början upp till 70-80. Aja tack för svar!


Skickat från min iPhone med Tapatalk