Hur många mil är "mycket"?

Mercury 200

Medlem
26 jan 2008
17
0
1
Saltsjöbaden
Hej,

Går i tankarna att köpa en ny (bättre begagnad) skoter till stugan och plöjer blocket mer än vanligt för tillfället. Det som slår mig är att många nyare skotrar har rätt många mil på mätaren vilket har fått mig att fundera på vad som egentligen räknas som många mil. Min magkänsla säger att över 500 mil är mycket men det kanske gällde för 20 år sedan? Tittar framförallt på Lynx Commander med någon av e-tecmotorerna och många skotrar har gått mellan 600-800 mil på en 2-6 år gammal skoter. Om den är servad ordentligt och allmänt välunderhållen, vågar man köpa en sådan?

Tack på förhand för kloka svar.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Skulle nog säga att det beror på priset såklart. Sett många maskiner som gått runt 600mil som är relativt nya men som det begärs på tok för mycket för. Tänkte köpa en andra skoter till stugan för att dra lite pulka mm med, men då många av de populära typ ranger 49 med för många mil och kostar som en ny skidoo/lynx med 600 efi motorn så blev det såklart en 600 efi istället med 4 års garanti.
Kändes som man fick betydligt bättre skoter för 95k än att köpa en för typ 70 som har gått massor och har dom gått lite mindre så kryper dom upp närmare vad en ny kostar så klart...
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
En gammal Etec 600a, inga problem. Dom går ofta 2000 mil utan konstigheter. Den nya R-motorn som kom -19 finns nog för lite data på än för att några klara trender ska gå urskilja.

Men en skoter som gått 500 mil med en pilot som varit snål med smörjfettet kan börja vara glapp i lite boggilagringar. Det är svårt smörja sig fattig som en gammal grävmaskinist sa en gång.
Jag hade nog inte bävat för lite mil på en 600a om resten av skotern visar tecken på att ha varit omtyckt och omskött, milen ska naturligtvis avspeglas i priset. En skoter som ägts av en slashas kan vara ett sämre köp även om milen bara är hälften.

Korta skotrar är omoderna nu, så går man ner i mattlängd så kan man göra bättre affär! (om man nu klarar sig med en kortis)
 
Reactions: mas

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.636
798
113
Kramfors
Om du väljer e-tek 600cc så så är de ingen fara med 500 mil de går lätt 1000-2000 mil i ledmaskiner ivf. Men väljer du e-tek 800cc så skulle jag inte köpa en som gått över 300 mil för vid 500 måste man fetta om pto sidans ramlager. Allt över 500 mil på en e-tec eller tidigare 800 rotax börjar bli farligt. De är vevaxeln som flexar för mycket på dem så de kastar ur fettet ur ramlagren och då är skärningen nära. Vevaxlarna vrider sig även lätt på alla Rotax 800cc de blev inte riktigt bra förens 850cc kom. Om du väljer tvåtaktare och håller dig till max 600cc så kan du lugnt o ledigt köra 800-1000 mil innan man ens behöver byta kolvar oavsett fabrikat. Men de gäller mer ledanpassade crossovers! En ren snömaskin körs ju hårdare så där är 500 mil mycket även på en 600cc.Största fördelen med e-tek är ju extremt låg bränsleförbrukning. Jag känner till en hona som kör sin e-tek 600 på 0,9lm "utan isrivar nere." Den drar bet mer med isrivare nere hela 1,2lm drar den då. :) Men då körs den extrem jämt o fint och aldrig över 80kmt.