Hur många vill ha 2-takts tripplarna tillbaka?

HerrArctic

Aktiv medlem
15 feb 2007
74
0
6
Malmberget
Fördelarna är ljudet från en trippel (finns ingenting som slår det) vridet,och synen när du slår upp huven och ser 3 maffiga pipor .Det är både öron och ögongodis med en trippelmaskin :)
 

fusionären

Välkänd medlem
4 dec 2005
752
0
16
Billsta, Örnsköldsvik
Föredrar man ljud och ögongodis framför körupplevelser så är det väl ok.
Jag för min del har ägt ett antal tripplar men kommer aldrig byta tillbaka bara för ljudets skull. Hanterbarheten går före.

Däremot kan dom väl proppa i en extra burk på touringmaskiner som kan behöva lite extra vrid.
 

Rednek

Välkänd medlem
29 aug 2006
138
1
6
De är tunga as som drar en massa soppa, nejtack.
Sån skillnad är de väll ändå inte i vikt?
sx 600-99 = 255 kg
Rave rc 600 sdi-07 = 237 kg
F5 lxr-07 =231 kg

Jag vill då också ha tillbaka tripplarna
 
Last edited:

Mordecaien

Välkänd medlem
28 jan 2006
376
0
16
Kramfors
Sån skillnad är de väll ändå inte i vikt?
sx 600-99 = 255 kg
Rave rc 600 sdi-07 = 237 kg
F5 lxr-07 =231 kg

Jag vill då också ha tillbaka tripplarna
Det är just det, 2taktstripplarna.

4taktstrippel är överlägsen en 2taktstrippel på nästan alla de vis. Skulle välja en 4taktstrippel före 2taktstrippel ANYDAY. :D
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
Det är just det, 2taktstripplarna.

4taktstrippel är överlägsen en 2taktstrippel på nästan alla de vis. Skulle välja en 4taktstrippel före 2taktstrippel ANYDAY. :D
Förutom det absolut viktigaste: Ljudet!
Iofs blir 4t även efter i fränhet/utseénde på själva motorn... ;)
 

HerrArctic

Aktiv medlem
15 feb 2007
74
0
6
Malmberget
Det är just det, 2taktstripplarna.

4taktstrippel är överlägsen en 2taktstrippel på nästan alla de vis. Skulle välja en 4taktstrippel före 2taktstrippel ANYDAY. :D
om man nu ska prata om vikt så är ju en fyrtaktare tyngre än en 2-taktsmaskin...inte för att jag har nånting emot 4-taktare.men man får aldrig det där sköna ettriga ljudet som från en trippel 2-taktare från en 4-taktare.tripplarna är speciella :)
 

HerrArctic

Aktiv medlem
15 feb 2007
74
0
6
Malmberget
skulle tro att om man behåller sin trippelmaskin i säg 25 år.då kommer den vara en riktig klenod som många skulle vilja ha.ungefär som idag när folk håller på o kollar på gamla värstingmaskiner från 70-talet.Jag fattar inte varför skotertillverkarna la ner trippelkonceptet!? kolla på yamaha tripplarna t.e.x dom fick dom at funka riktigt riktigt bra! härliga motorer på alla sätt o vis.sen att gå tillbaka till 2-pipigt!? det är ju som att backa i utveckling.sen vad folk säger är att tripplarna drar mer soppa o.s.v är rent skitsnack för om du har en 800 twin t.e.x så måste den ju vara bestyckad på det viset att den drar in soppa som fan i cylindern för att klara av o kyla en sån stor burk.det slipper man med en trippel den har mindre kubik per cylinder.så soppamässigt går det på ett ut....
 

revrally

Medlem
7 mar 2007
18
0
1
luleå
Nä så törstiga är dom inte, min TC1000-99 drar omkring 2.5l/mil vid lugn ledkörning, (just över tomgång =70km/h:))

Men vikten går inte att komma ifrån, se bara på nästa års revar - drygt 190kg för en 800r... en viss skillnad mot 270-300kg bestar - oavsett om det är två eller fyrtakts tripplar.
 

HerrArctic

Aktiv medlem
15 feb 2007
74
0
6
Malmberget
Nä så törstiga är dom inte, min TC1000-99 drar omkring 2.5l/mil vid lugn ledkörning, (just över tomgång =70km/h:))

Men vikten går inte att komma ifrån, se bara på nästa års revar - drygt 190kg för en 800r... en viss skillnad mot 270-300kg bestar - oavsett om det är två eller fyrtakts tripplar.
jo.men dom största bantningarna har dom ju gjort på andra saker än själva motorn.vilket jag oxå tycker är lite trist.Hur kul är det o köpa en ny skoter som saknar varv eller hastighetsmätare bara för att en extra mätare väger för mycket!?
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Triple Triple....

Jag skulle tro att om man behåller sin trippelmaskin i säg 25 år då kommer den vara en riktig klenod som många skulle vilja ha.
Ungefär som idag när folk håller på o kollar på gamla värstingmaskiner från 70-talet.
Jag fattar inte varför skotertillverkarna la ner trippelkonceptet!?
Kolla på Yamaha tripplarna t.e.x dom fick dom at funka riktigt riktigt bra! härliga motorer på alla sätt o vis.sen att gå tillbaka till 2-pipigt!? det är ju som att backa i utveckling.
Sen vad folk säger är att tripplarna drar mer soppa o.s.v är rent skitsnack för om du har en 800 twin t.e.x så måste den ju vara bestyckad på det viset att den drar in soppa som fan i cylindern för att klara av o kyla en sån stor burk.
Det slipper man med en trippel den har mindre kubik per cylinder.
så soppamässigt går det på ett ut....
:) Så sant så sant ! :)

Länge leve Arctic Cat's Baby tripple !! ( den som sitter tex i ZRT-600 ) en av de bästa och finaste skotermotorer som någonsin lämnat ett tillverkningsband.

Och då skall ni veta att jag är ett riktigt BRP freak ! :D


.
 

StarTrak

Välkänd medlem
7 jan 2006
934
0
16
Kiruna
Tycker inte min xlt -94 inte är speciellt törstig fast den är en trippel. går lätt att få under 2 liter vid lugn körning. Och framför allt skönt ljud ;). Vikten är väll OK, skulle gärna att den skulle vara lättare men inte så lätt att hitta någon för samma pengar och som är runt samma årsmodell.
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
De är tunga as som drar en massa soppa, nejtack.
Älskar trippel ljudet och dom är inte mer törsiga än större twins osv men vikten är väl den ända nackdelen om man är en vekling och då kanske är det dags att äta lite gröt istället för pizza ;) Men seriöst med dagens teknik så borde man kunna bygga en hyffsat lätt trippel och få ut duktigt med pollar ur motorn med ett vridmonent som kissar på stora twins, kommer det ut en sån maskin så köper jag två direkt PUNKT.
 

Polarsson

Aktiv medlem
28 jan 2006
88
0
6
Jämtland
Hej!
Var ute och körde min RXL -91 idag (på led naturligtvis), tycker nästan (fast bara nästan) att ljudet av tre-pipen slår mullret från en Cheva Bigblock. Båda ljuden är musik, fast olika musikstilar.
 

StarTrak

Välkänd medlem
7 jan 2006
934
0
16
Kiruna
Tycker också att som "Hellboy" skrev, kanske andra också att med dagens teknik borde det väll egentligen inte vara något problem att bygga en trippel som inte väger speciellt mycket mer än twin:arna. Skulle vara grymt å se en byggas med dagens teknik. skulle vara kul att se hur stor skillnaderna är mellan en sådan och en ny twin.