Hur man får en point'n shoot skoter med fjädring

villkatta

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.224
6
38
58
Täfteå, Umeå
AGLT-mod.

Hittade receptet på articchat.
http://www.arcticchat.com/forums/index.php?showtopic=9858

Jag kom över en överputsad tcat 900 1997. Den hade wiseco, k&n, ngt "justerad" och lite annat smågodis.


Fick tag i framvagn från en ZR700 00. Plus spindlar från en zrt 98.
(Tcat 97 har ZL spindlar, funkar ej)


Blev även deal på boggien som fick renoveras. 32mm challenger med kamdubb.


Heelclicker 50-7 fulladdad.


AGLT till vänster, original till höger.


Lastad och klar för strid, framvagnen 12,5 cm bredare och med betydligt längre slaglängd.


Efter en pink och en rök hann APEX'en i kapp ;)
 

WonderWolf99

Medlem
6 feb 2011
12
0
1
Gislaved/Handsjön
Det var hemskt vad mycket datumpoliser det finns på det här forumet! det är väl bara bra om det kommer in fler tips i gamla trådar med, det kan ju faktiskt vara nån som vill läsa för att dom köpt en likadan skoter nyss.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.644
802
113
Kramfors
Är det mycket längre fjädring på en zr700 vs thundercat 98a?

Blev ju sugen på bygga om gammelhärken. Finns det fler framvagnar som passar rakt av?

Vad är det för kakburkar över filtren?
 

villkatta

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.224
6
38
58
Täfteå, Umeå
Datumpolis. Uppdaterade för att jag 2 år senare fick göra modden med att sänka boggien för att det skulle bli bra.

På 97 är det stor skillnad mot 00 ZR i boggien. Har förresten en 01 men det skiljer endast i förstärkningar mot 00.
97 Har inte TSL tex.

Men AGLT-framvagnen är största förbättringen. Och det är inte rakt av från 98. Man måste ha ZR spindel max 98 (A-ARM). EJ ZL som det är på vissa (U-arm). Sen tar man A-armarna från ZR 00-01 samt dämparna, kränghämmaren måste förlängas. Slipa i spindeln så den går fritt. Allt står på arcticchat.com. Jag bytte till F7-dämpare för den var för mjuk med ZR 00.
Finns en ytterligare modd, det är att räta upp styrstaget för ståkörning och mindre "bump-steer".

"Burkarna" är kn-filter med snöskydd.