Hur mycket olja ?

Laitinen

Medlem
2 feb 2019
39
0
6
30
Malung
vart är min å max på oljestickan ?
eller hur mycket olja skall det i kedjehuset i min lynx xtrim 2008 800 power tek
samt vad för olja hört många som kör ATF
 

Attachments

Ante79

Välkänd medlem
31 mar 2013
375
9
18
Krokom
ATF är hygroskopisk, vilket innebär att den drar till sig vatten. Inte så lämplig i att ha in en skoter då den blir varm å kall osv osv och drar åt sig fukt. Viktigaste vid val av olja är att hitta en som inte skummar, för då bryts oljefilmen. Behöver inte vara en dyr olja utan köp en billig och byt ofta i stället. Mängden är så att det hamnar mitt på den nedre delen av stickan om du förstår vad jag menar👍
 

Laitinen

Medlem
2 feb 2019
39
0
6
30
Malung
Villken viskositet skall oljan ha ?
Samt tror ej den oljan drar till sig fukt är ju samma som bilar använder i växellådor automater å är är det ju åxå varmt å kallt osv
 

Laitinen

Medlem
2 feb 2019
39
0
6
30
Malung
ATF är hygroskopisk, vilket innebär att den drar till sig vatten. Inte så lämplig i att ha in en skoter då den blir varm å kall osv osv och drar åt sig fukt. Viktigaste vid val av olja är att hitta en som inte skummar, för då bryts oljefilmen. Behöver inte vara en dyr olja utan köp en billig och byt ofta i stället. Mängden är så att det hamnar mitt på den nedre delen av stickan om du förstår vad jag menar👍
Menar du här ?
 

Attachments

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Enligt BRP så rekommenderas (om inte XPS kedjehusolja är tillgängligt) 75W-140 GL5.
Detta gäller iof nya 850 men kedjehuset är ju typ detsamma.
 

Laitinen

Medlem
2 feb 2019
39
0
6
30
Malung
Enligt BRP så rekommenderas (om inte XPS kedjehusolja är tillgängligt) 75W-140 GL5.
Detta gäller iof nya 850 men kedjehuset är ju typ detsamma.
Hittar 20L för 2000:- är detta bra pris ? Eller finns billigare nån stans
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.640
802
113
Kramfors
Hittar 20L för 2000:- är detta bra pris ? Eller finns billigare nån stans
20L dunk är o ta i lite i överkant för de går i typ 2 dl och man byter en gång per år ;)
Jag blir lite orolig om din kunskap om hur motorn funkar så jag tar de viktigaste för säkerhets skull.
Tvåtaktsolja är den olja som motorn förbrukar via stora oljebehållaren och sådan olja köper man billigast på större volym typ 20l dunk. De finns från 50kr litern och hur dyrt som helst.
Kedjehusoljan byter du max en gång per år och de går i ca 2 till max 3dl.
 

Laitinen

Medlem
2 feb 2019
39
0
6
30
Malung
20L dunk är o ta i lite i överkant för de går i typ 2 dl och man byter en gång per år ;)
Jag blir lite orolig om din kunskap om hur motorn funkar så jag tar de viktigaste för säkerhets skull.
Tvåtaktsolja är den olja som motorn förbrukar via stora oljebehållaren och sådan olja köper man billigast på större volym typ 20l dunk. De finns från 50kr litern och hur dyrt som helst.
Kedjehusoljan byter du max en gång per år och de går i ca 2 till max 3dl.
[/QUOTE

hahhahaha jo det vet jag mycket väl men vad är MAX å MIN nivå på oljestickan till den svarta ritade pilen ?
 

Attachments

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.640
802
113
Kramfors
Nivåpilen du ritat är ok men du kan fylla i mer upp till första strecket längre upp de är lite fördel för de blir lite mer mängd.
 
Reactions: Laitinen

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Hittar 20L för 2000:- är detta bra pris ? Eller finns billigare nån stans
Jag vet inte vart det går att hitta olja billigast, men jag vet att det blir billigare att köpa 3dl original XPS jämfört med 20l växellådsolja om du inte ska byta på en herre jösses massa kedjehus.
Personligen skulle jag inte sova dåligt över att använda en helsyntet 75W-80 eller 75W-90 GL5 heller om det går enklare att hitta.
 

Epwepw

Medlem
23 nov 2019
5
0
3
Vad
Köpte original xps oljan för några veckor sedan och den gick på typ 120 spänn för ett oljebyte.