Hur mycket ska motorn röra sig?

cougar_power

Välkänd medlem
1 jan 2000
122
0
6
om jag öppnar huven och håller in bromsen
och gasar så rör sig motorn nån centimeter i sidled, är detta normalt?
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
44
Bredbyn
www.henkew.com
Jag antar att den vrider sig, alltså att varitorerna dras mot varandra?

Dom flesta skotrar har två stag som ska motverka det, ett som trycker mot motorn bak till vänster och en fram till höger, båda sitter fast i chassit.
På min så var det bakre staget borta och då vred sig motorn någon cm.

Så kolla upp det, annars kommer remmen inte att hålla länge och du förlorar massa effekt när variatorerna inte är parallella.

En del skotrar har inte dom här stagen (äldre med mindre effekt antar jag) så på såna får man göra som rogere skrev, kolla upp motorfästena!
 

cougar_power

Välkänd medlem
1 jan 2000
122
0
6
jag har två sträckare men det är bara den ena som är ställbar och om jag spänner den andra så får jag fel center to center mått

alla motorfästen är bra

den sträckaren som är stumm ser ut att va hemmabyggd
tro om man skulle göra en ny?
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
44
Bredbyn
www.henkew.com
Vad har du för skoter?, om det är en cougar som namnet antyder så borde det ju fungerar likadant som på min wildcat där båda är justerbara.

Det måste nästan vara någon tidigare ägare som gjort det stumma staget själv, om du inte kan justera stagen så att dom ligger emot motorn (det kan dom ju inte göra nu om motorn vrider sig) när du har rätt c-c-mått så är det något som inte står rätt till!
Så testa med att göra ett justerbart stag själv, och komihåg att kolla så att variatorerna är parallella när du justerar in sakerna sedan!


PS. Om det är en arctic du har, hur fick du reda på vilket avstånd det ska vara mellan variatorerna och vet du vad det ska vara på min skoter?
 

cougar_power

Välkänd medlem
1 jan 2000
122
0
6
det är en exciter 2a
måtten stog på variator skyddet på den.

jag ska prova att bygga en ny sträckare till helgen.

var mäter man offset?
är det mot innre skivorna närmast axeln?

 

cougar_power

Välkänd medlem
1 jan 2000
122
0
6
det är inget fel på sträckaren
och motorfästena verkar bra
men nån tidigare ägare har pallat upp
ett motorfäste med en massa brickor

ramsne?

 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
44
Bredbyn
www.henkew.com
Nu förutsätter jag att motorn vrider sig (varitorerna dras mot varandra) och att den inte rör sig i sidled som du skrev i den första posten.

Trycker stagen mot motorn och den ändå vrider sig så är det ju något som ger med sig, plåten där stagen sitter fast kanske?
Det måste du kolla upp.

Varför det sitter en massa brickor under ena motorfästet är inte lätt att veta, men det kan ju bero på att fästet gått sönder på något sätt och att någon tidigare ägare lagat det på det sättet.
Hur som hellst så motverkar motorfästena inte vridningen alls, inte på min skoter i.a.f., utan det är dom här två stagen som sköter det.
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
44
Bredbyn
www.henkew.com
Oops!
Läste just en annan tråd som du startat och motorn rör sig alltså verkligen i sidled...
Det var ju värre... :-(

Till att börja med så bör du nog kolla upp motorfästena ordentligt för vad det än beror på så borde inte motorn kunna röra sig så mycket, speciellt inte åt det hållet eftersom att det inte kan bli (borde inte kunna bli) så stor kraft åt det hållet...
Har du kollat upp vad det är som ger med sig när motorn "glider iväg"?, jag tycker att man borde kunna lista ut vad det är som felar med lite sunt förnuft i det här fallet...

Om offset:en är så mycket fel att hela motorn rör sig p.g.a. det så bör du kunna se att remmen går snett om du står rakt bakom variatorerna när någon annan gasar (med måtta, det är nog inte så skönt att få en remmbit som nyss snurrat 8000rpm i pannan x().


>När jag gasar iväg så rör
>sig hela motorn
>nån centimeter åt höger
>(från styret sett)
>
>kan det bero på fel offset?
>
>eller är det motorfästena
>som är slut
>
>om man tar i variatorn och
>försöker att pressa motorn
>åt höger så känns den ganska
>stum.
>
>några förslag?
 

cougar_power

Välkänd medlem
1 jan 2000
122
0
6
Remmen ser ut att gå rakt när man gasar iväg
kan man ta bort några shims på sekundärens
axel så att den glappar lite?
då borde den ju centrera sig själv.


och nån motorplatta finns det inte det är små fästen till varje motorkudde som är bultade blocket


 

cougar_power

Välkänd medlem
1 jan 2000
122
0
6
cylinder bankarna flyttar sig åt höger
men om man kollar på primären så ser det ut som att den lyfter.

nån tidigare ägare har pallat under motorfästet höger fram med några m12 brickor.

och variatorn lyfter ungefär lika mycket som shimsningen är hög.

varför har man shimsat motorfästet?
ska jag ta bort brickorna?

A = mellan motorkudden och plåtfästet som är bultat i blocket

B = Mellan plåtfästet som håller motorkudden och ramen
http://www.angelfire.com/mn/mn39/exciter.JPG
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Är lite osäker, men om man shimsar under främre motorfästena, så "lutar" sig väl motorn bakåt = avståndet mellan variatorerna blir mindre?
En tanke, kan vara fel...
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
44
Bredbyn
www.henkew.com
[Uppdaterat: Senast editerat den 14-Dec-03 kl 11:30 PM (CET)]>cylinder bankarna flyttar sig åt höger
>men om man kollar på primären så ser det ut
>som att den lyfter.

Ta inte illa upp nu men jag tycker nog att du ska låta någon kunnig (eller med allmänt sunt förnuft) kolla på det där, cylindrarna kan ju omöjligen röra sig åt höger medans variatorn rör sig uppåt, och gör dom det så bör du defenitivt visa det för någon mekar-kunnig!

Ska man vara seriös så får man väl anta att hela motorn "vickar" åt höger (uppåt med varitorsidan och ner med den andra) och då måste det vara något som ger med sig, kolla upp vad det är.

Sekundärvariatorn ska kunna glida några mm längst axeln (på dom flesta skotrar) så ta bort lagom många brickor för att den själv ska kunna justera lite åt varje håll.