hur ser man att ett lager är för då

mickE

Välkänd medlem
1 jan 2000
704
0
16
Är i behov av hjälp! .hur ser man att tex ett drivaxellager , eller liknande är dåligt? som gör att det låter som att mattan eller nå kuggar av. är det farligt att köra om det låter som det gör?

mickE

Välkänd medlem
1 jan 2000
704
0
16
RE: hur ser man att ett lager är fö

Jag bör tilllägga att när jag spännt kedjan max för hand + lite till så går ändå sec att vrida ganska mycke

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall

Det är nog säkrast att du tar av locket på kedjehuset och kollar hur saker står till där inne.

mickE

Välkänd medlem
1 jan 2000
704
0
16

jag har öppnat locket och kollat för nån vecka sedan och då bytte jag drev det blev bättre i början men nu har det börjat kugga över igen!?

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall

Vad var det för fel på det gamla kedjehjulet? Och hur såg kedjan ut? Var spännanordningarna i bra skick? Vad är det för skoter förresten?

Du kan ju försöka ruska på drivaxeln för att kolla om det är glapp i lagret (eller bända mellan nedre kedjehjulet och kedjehuset).

Med skotern på sidan eller uppallad kan du dra runt mattan för hand och kolla att allt känns friskt, inga stenkrossljud från lagret etc.

mickE

Välkänd medlem
1 jan 2000
704
0
16

jag vet inte det var inte orginal drev så jag bytte till orginal tänkte att det var det som var felet. kedjan såg fin ut tyckte jag även så spännannordningen. det är en indy 500 sp efi -92.
det är inge märkvärt glapp när jag ruska på sec variatorn, men när jag har spännt mer än vad jag orkar för hand går sec variatorn att vrida ganska långt.
jag får ta och palla upp skotern och kolla efter stenkrossljud

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall

Ser du något misstänkt om du vrider sekundären fram o tillbaks när du har kedjehuslocket borta? Då kan du ju se om drivaxeln följer med i glappet eller vad som nu händer.

mickE

Välkänd medlem
1 jan 2000
704
0
16

vad är det om axeln inte följer med i glappet? det här stenkrossljudet vad är det om det förekommer när jag snurrar på bandet?

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall

Om du har locket avtaget så ser du väl vad som händer med kedja, kedjespännare och sånt när du vrider fram och tillbaks?

Om du får mystiska ljud när du drar runt matta etc för hand så prova att ta bort kedjan och kolla om ljudet är kvar.

mickE

Välkänd medlem
1 jan 2000
704
0
16

Nu har jag exprimenterat och jag har kommit fram till att ljudet försvinner ju mer jag spänner mattan nu är det nästan helt borta men inte när jag kör uppför ibland.nu är mattan hyfsat spänd ändå.
hur spänd ska mattan vara på en indy 500 sp - 92??
kan det vara nått av lagrerna till axeln som kuggar på mattan??

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå

Det verkar som om det helt enkelt är drivhjulen som kuggar över i mattan. Exakt mått till din skoter vet jag ej, men generellt sägs det att en kortbandare ska ha 25-35 mm mellan mattan å slidsen med 10 kg tryck. Mattan går ju dock lättare ju lösare du har den (den ska ju dock inte få kugga över hela tiden).

Johannor

Välkänd medlem
1 jan 2000
230
0
16

Det kan ju vara drivaxellagret på vänster sida som låter illa. Det brukar gå ganska ofta på äldre Polarisar. Byter man inte i tid så skär drivaxeln sönder både flangetten och tunneln.
Prova att släppa på mattspänningen så mycket det går och tryck sedan drivaxeln framåt och kolla om det glappar eller om det gnisslar mycket när du drar mattan runt.

Christer

Välkänd medlem
1 jan 2000
444
0
16

Enkelt sätt att kolla drivlagren är att köra mattan en liten stund, sen känna ifall driven är varm.