Hur ska jag tolka felmeddelandet

JIPE

Välkänd medlem
9 sept 2009
100
0
6
Dalarna
F8 08 larmar CCU i displayen ibland. Försvinner ej när jag startar om.

Körde en vända i helgen och nu när jag starta larmade det har stått utomhus.

Krukset är ju att det inte kommer upp något felkodsnummer som det gjorde när knacksensorn larmade.

Det blinkar endast CCU och sedan "shifnyckeln" lite hipp som happ.

Motorn i övrigt funkar skitbra trotts detta.

Det är andra gången det felmeddelandet kommer upp på kanske 5-7 timmars körtid.

Tipps?? eller ska man helt sonika skita i de:hmmmm:
 

ilves

Välkänd medlem
7 nov 2006
764
0
16
:hmmmm
F8 08 larmar CCU i displayen ibland. Försvinner ej när jag startar om.

Körde en vända i helgen och nu när jag starta larmade det har stått utomhus.

Krukset är ju att det inte kommer upp något felkodsnummer som det gjorde när knacksensorn larmade.

Det blinkar endast CCU och sedan "shifnyckeln" lite hipp som happ.

Motorn i övrigt funkar skitbra trotts detta.

Det är andra gången det felmeddelandet kommer upp på kanske 5-7 timmars körtid.

Tipps?? eller ska man helt sonika skita i de:hmmmm:
Har samma sak på min maskin,det brukar dyka upp för mig när jag lägger i backen.i övrigt så går ju maskinen felfritt det är nog nåt man får leva med.:hmmmm2:
 

JIPE

Välkänd medlem
9 sept 2009
100
0
6
Dalarna
Tackar för snabba svar. Verkar ju ha något med backen att göra eller spänningen. Har dock ingen back.

Jäkligt märkligt är det iaf. Verkar nästan inte äns som det är nå fel efterssom det inte kommer någon felkod!?
 

svängen

Välkänd medlem
3 mar 2009
228
0
16
Skellefteå
Tjena. Startade min cf8 2008 idag. Kallt som f-n och då kom det upp CCU på displayen ??????? vad innebär detta !! ingenting eller
 

Zollinger

Välkänd medlem
9 okt 2010
923
1
18
Lycksele
ccu är förenklat voltregulatorn på dessa maskiner, ccu blinkar om den inte får nog med spänning när man tex lägger i backen, men funkar det för er att få i och ur backen så är det bara att gasa på.

Vet att en del skotrar kan vara lite kinkiga på detta. Vi har fått byta en del ccu:er tidigare på några maskiner minns ja.
 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
Kolla så de inte finns nån fukt i ccu boxen då får du samma felkod och ibland kan lyset lysa svagare. Har fixat en ccu som hade varit under vatten å den behövde bara torkas upp samt rengöras fast firman den kom ifrån hade uppmanat kunden att byta till en ny istället.
 

forre

Välkänd medlem
9 okt 2004
1.231
5
38
47
Luleå
pröva att rengöra axeln från backmotorn som går till diamond driven. Den ligger bakom sekundären och dit flyger och far en massa remdamm och skit, tillslut börjar den gå kärva. Det gjorde jag på min -08 och då slutade CCU komma upp på displayen. JIPE: Varför har du ingen back på din F8a?