Hur ska toppen se ut?

Xad

Medlem
19 aug 2005
40
0
1
Umeå
Jo men därför så ska det ju inte behöva bytas? Kolvarna kanske har lite slitage, men är ju inte till någon allvarlig grad? Vet nån vilket moment man ska skruva fast toppen/cylindrarna med?
 

konan

Välkänd medlem
16 sept 2004
1.294
0
16
I Boden där solen alltid ler
du verkar ju inte så himmla seriös har man slitna kolvar så byter man dem .har man inte råd ska man inte ha skoter ,du kommer att ha ett jätte dyrt ras innom kort.:rolleyes:

jag personligen tar isär och byter kolvar etc efter ca 350 mil oavsett om det behövs eller ej då vet jag att det är ok ,man ska byta tex kolvar efter vissa intervall om man vill slippa ras (som på cross hojjar)

momentet spelar väl ingen roll dra på känn ,får du svaret på den frågan kommer du tvivla på det i alla fall .

denna tråd är till för att vi ska hjälpa varandra ,men fråga inte om du ändå skiter i svaren du får
 

Quethec

Välkänd medlem
21 apr 2005
824
2
16
Gävle
Lite hårt sagt ^^... Jag lovar att han tar in den information han får sen vad han gör med den är väll upp till han? Om han häldre litar på handlarn han hade varit hos än folket på forumet bestämmer han ju själv men han kanske endå vill höra vad ni (vi) på forumet tycker?

du verkar ju inte så himmla seriös har man slitna kolvar så byter man dem .har man inte råd ska man inte ha skoter ,du kommer att ha ett jätte dyrt ras innom kort.:rolleyes:

jag personligen tar isär och byter kolvar etc efter ca 350 mil oavsett om det behövs eller ej då vet jag att det är ok ,man ska byta tex kolvar efter vissa intervall om man vill slippa ras (som på cross hojjar)

momentet spelar väl ingen roll dra på känn ,får du svaret på den frågan kommer du tvivla på det i alla fall .

denna tråd är till för att vi ska hjälpa varandra ,men fråga inte om du ändå skiter i svaren du får
 

Xad

Medlem
19 aug 2005
40
0
1
Umeå
Men som sagt bilderna är vilseledande. Är nån av er i Umeå så får ni gärna titta på dem, för jag försöker lära mig så mkt som jag bara kan. Däremot så har jag inte ekonomi nog att byta kolvar bara för att det kanske gör 0.5% effekt skillnad. Litar tyvärr mer på återförsäljaren som har sett sakerna i handen än det som sägs här, eftersom bilderna inte var så exakta.
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.255
78
48
Övik
Det syns fortfarande klart och tydligt att en cylinder har gått för snålt, om du inte har torkat av ena förbränningsrummet så att säga.

Iaf JAG tycker det borde vara någorlunda samma färg?
 

konan

Välkänd medlem
16 sept 2004
1.294
0
16
I Boden där solen alltid ler
Först vill jag säga förlåt xad ,var lite hård kanske.

rent logiskt så borde ju handlaren vilja sälja prylar till dej , om inte det är av honom du köpt skotern .har han inte sålt den till dej så är det ju troligt
att han inte försöker missleda dej när du frågat och visat honom prylarna

men faktum kvarstår, din topp är inte vacker och det beror på något ,vågar du chansa på att det inte är skrot i vevhuset ,kolvrester på cylinder väggarna bättre att riva allt det kostar 2000-4000 nu eller en ny rova om du har otur

i all välmening
 

Xad

Medlem
19 aug 2005
40
0
1
Umeå
Jo nog brukar han försöka sälja på mig så mkt som möjligt, men att toppen ser ut så där ska inte vara några problem. Jag hade en 440 förut som såg ut exakt likadan, och det var nemas problemas. När jag monterade isär motorn kikade jag ner i vevhuset och tyckte inte att jag såg något skrot där. Antar att när motorn skar/spikade/gick sönder, så kollade dom igenom motorn. Den är servad i Mora december 2005, och antar att dom kikade igenom det, om det inte hände senare. Går ju iof att ringa ner till dem och kolla om de var de som fixade motorn.

Cylindrarna och kolvarna är lugna, för de har jag haft isär och kollat. Inga repor eller rester där. Är isåfall vevhuset, men jag kan ju inte vara tvungen att skruva isär hela skotern när jag har köpt den. Har inte kört den längre än av och på en släpvagn så antar att köpelagtjohejjet gäller.

Tacksam för all hjälp jag har fått i tråden =)
 

Thor

Välkänd medlem
1 jan 2000
526
0
16
ja toppen var skadad av att den har spikat förut, men det är inga andra skador på varken kolvar, kolvringar eller cylindrar. Skämtade om beggad olja, men verkar ha köpt billigaste möjliga och fått mycket av det eftersom kolven är kolsvart.

Reporna som var var så tunna att man inte ens kände av det med fingrarna, så de sa iaf att det inte skulle vara några problem. Som sagt ser värre ut på bilderna än vad det gjorde när man väl hade tagit loss det.
Har du pratat med mek'en där så litar jag på hans omdömme "han kör och använder sina grejer det vet jag iallf":D