Hur ska variatorerna lira med varandra? crosskart bygge med skotermotor

rillo

Välkänd medlem
25 okt 2005
146
0
6
aevlsbyn
Bidrar med en film hur det ser ut när jag gasar med hjulen i luften.


Släpper jag ner den och kör på vägen så det blir mer motstånd, så ramlar remmen ner helt i sekundärvariatorn efter typ 10 meter och börjar rappa och slänga och jävlas.

eftersom jag inte är så kunnig på detta ser ni vad jag ska göra för att få det att växla mer rätt? en sak jag tror är att sekundärfjädern är för slapp? det fanns några lägen att spänna den i men den var i mittersta läget så jag lät den vara där.

det är en spirit 500 fläktkyld motor från en 87as arcticcat JAG med tillhörande variatorer.
crosskarten är fyrhjulsdriven
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.644
802
113
Kramfors
Du tänker rätt hårdare sek fjäder och förmodligen även brantare helix kan krävas för att den inte ska dra ner remmen. Prova först betydlig hårdare fjäder.
 

rillo

Välkänd medlem
25 okt 2005
146
0
6
aevlsbyn
okej. kan det bli bättre om jag skaffar en längre rem? denna rem är typ 3-5mm Under skivan som högst men den ska ju vara några mm ovanför variatorn


du kan nog se rätt sekundäraxeln har dragits lite snett så den är inte 100% rak
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
längre rem hjälper dig inte i problemet att den "faller". Om remmen ligger lågt går det shimsa om variatorerna.

Gällande linjering skulle jag rekomendera att du kör med sk. "flytande" variator. Lossa sekundärvariatorbulten sedan monterar du enligt följande:

Bult - låsbricka - stor brocka (som hindrar variatorn från att trilla lös) - rörstump på typ 10-15mm som har något mindre diameter än sekundäraxeln. Dra sedan åt alltihopa.

Därefter kan du gärna fetta axeln, och med detta så ska sekundären kunna vandra i sidled, och "linjera" sig själv.