Hur stora kammar kan jag ha?

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
om du är på en bilväg , du kommer mot en tunnel där det står "maxhöjd 2m" , din lilla ford fiesta från 88 går cleant igenom, men efter dig kommer en lastbil som är 3m hög, vad tror du händer ?
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Har du för höga kammar kommer du att märka det redan då du skall montera. Det som kommer att hända är ju att kammarna tar i tunneln någonstans...normalt där framme någonstans.
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Om det är trångt vid drivhjulen får du flytta boggien upp på huven om du vill. Det går ändå inte.
 

izze95

Välkänd medlem
28 okt 2011
200
0
16
Vemdalen, härnösand
nån som har provat med en 38 matta på en mxz med s2000 chassi? :) funderar på att sänka boggien men har hört att om man sänker bak så får man annan attackvinkel = högt skidtryck, vad kan man göra åt de? :)
 

Magnusson91

Välkänd medlem
8 jan 2011
916
4
18
Norrköping
men hej du! har ett S2000 chassi i mitt projekt och ha klämt dit en 44 nu ja. mitt projekt finns här på forumet under namnet "gullefjun edition". nog med reklam nu. en 38 går dit utan problem kan jag lova på heder och samvete utan att ta bort kylarskydden. körde med de ifjol och aldrig några problem. men skall du dit med en 44 så får du göra nya dropbrackets bak och sänka iaf 2-3 cm bak. sen bästa är ju att sänka den hälften fram mot vad du gjorde bak. byta till 8 kugg från 9 som är orginal. sen kan du flytta bak boggin några cm för att vara på säkra sidan så inte skenorna slår i drivhjulen. att göra dropbrackets är ingen konst alls kan ja lova:) bara att fråga på så ska vi se vad ja kan hitta. skall ha dom flesta måtten också. nu medans jag har de i skallen attacvinkeln ändras inte om du bara sänker bak ha ja för mig. att höra ett sånt ingrep som jag gjort på min i framvagn och så vidare ändrar lite på geometrin lite, men sänka bak tre och 1.5 fram är ingen fara plus att attackvinkel blir mindre brant om flyttar bak infästningarna någon cm:)
 

izze95

Välkänd medlem
28 okt 2011
200
0
16
Vemdalen, härnösand
men hej du! har ett S2000 chassi i mitt projekt och ha klämt dit en 44 nu ja. mitt projekt finns här på forumet under namnet "gullefjun edition". nog med reklam nu. en 38 går dit utan problem kan jag lova på heder och samvete utan att ta bort kylarskydden. körde med de ifjol och aldrig några problem. men skall du dit med en 44 så får du göra nya dropbrackets bak och sänka iaf 2-3 cm bak. sen bästa är ju att sänka den hälften fram mot vad du gjorde bak. byta till 8 kugg från 9 som är orginal. sen kan du flytta bak boggin några cm för att vara på säkra sidan så inte skenorna slår i drivhjulen. att göra dropbrackets är ingen konst alls kan ja lova:) bara att fråga på så ska vi se vad ja kan hitta. skall ha dom flesta måtten också. nu medans jag har de i skallen attacvinkeln ändras inte om du bara sänker bak ha ja för mig. att höra ett sånt ingrep som jag gjort på min i framvagn och så vidare ändrar lite på geometrin lite, men sänka bak tre och 1.5 fram är ingen fara plus att attackvinkel blir mindre brant om flyttar bak infästningarna någon cm:)

Tack för bra svar :) kan du länka bild på dina dropbrackets? :)
Var inne och tittade på projekt-tråden "gullefjun edition" och såg att du bytt till en 670 motor, Vad fick du betala för den? borde ju inte bli allt för dyrt om man säljer gamla motorn :)
 

Magnusson91

Välkänd medlem
8 jan 2011
916
4
18
Norrköping
jadu, motor med gasare gick lös på 5k. kan ta kort på dom i morgon och lägga upp:) hehe, ha lagt ut så mkt på detta projekt så ja ha lite dålig koll just nu, men skulle säga att du skall försöka få tag i en 670 ho om du ska ha någon sådan sen är frågan hur de är med elsystemen. de törs ja inte säa något om, men jag skulle tro du mäste byta cdi och tändspole iaf:) första skotern?
 

izze95

Välkänd medlem
28 okt 2011
200
0
16
Vemdalen, härnösand
japp, fast kommer ju i från vemdalen så mekat skoter har jag ju gjort :) Borde väll gå om man byter tändplatta till den gamla då har man ju kvar all el :) Vad står "ho" för?
 

Magnusson91

Välkänd medlem
8 jan 2011
916
4
18
Norrköping
måste säga att de där med el är inte min grej, men har för mig att de hade något med triggern att göra. ho skall väl vara lite värre, sen så ställer sig förgasarna in sig efter höjd och temp tro ja och sen är de vm44 vet ja och inte vm40, blev lite osäker nu, men tror att de ska vara så:p slängde i en 670 från en formula Z-99 och sen nästan skrämmer mig ibland va go den är:p men sista 670 HO motorn rotax hade ska vara en av dom bästa motorerna. rätt instääld så hänger du nog på 800 rätt bra;)