Hur vanligt är det med skurna/kolvhavererade 800 E-tec om vi pratar årsmodeller efter 2013 då det blev bättre kolvar? På forum blir det ju lätt att saker och ting förstoras så att man börjar tro att varje bagatell är livsviktig... Det är ju en rätt vanlig motor så det borde ju finnas viss statistik.
Det skulle vara intressant att veta då jag har två maskiner på gården med denna motorn varav den ena har gått kring 650 mil och vi är andra ägaren. Den andra har bara gått 44 mil så den är precis inkörd så den är jag inte orolig för men det är ju bra att veta.
Före 2013 var det ju bevisligen problem med kolvarna men jag har frågat två oberoende brp-verkstäder gällande sambons summit och de tyckte att jag kunde gått vänta med kolvbyte en säsong till (150-200 mil) så jag hoppas ju innerligt att det är rätt beslut. Det är sambons skoter så den kommer att köras relativt lugnt.
Man läser lite här och där att bara de är varmkörda mm så är nog 1000 mil lugnt...Gällande varmkörning så slår ju motorn ifrån om man gasar för mycket innan den är varm och den varvar ju typ nada när det slår in och jag antar att den spärren är satt med viss marginal, eller? Jag har hört att de ska finnas ett övervarvningsskydd vid tex remhaveri också...har inte havererat någon rem ännu så det är obekräftat från vår sida men det finns säkert en och annan brp-åkare som har testat detta... Den här har gått drygt 200 mil på samma rem så då förstår ni hur den körs.
Det skulle vara intressant att veta då jag har två maskiner på gården med denna motorn varav den ena har gått kring 650 mil och vi är andra ägaren. Den andra har bara gått 44 mil så den är precis inkörd så den är jag inte orolig för men det är ju bra att veta.
Före 2013 var det ju bevisligen problem med kolvarna men jag har frågat två oberoende brp-verkstäder gällande sambons summit och de tyckte att jag kunde gått vänta med kolvbyte en säsong till (150-200 mil) så jag hoppas ju innerligt att det är rätt beslut. Det är sambons skoter så den kommer att köras relativt lugnt.
Man läser lite här och där att bara de är varmkörda mm så är nog 1000 mil lugnt...Gällande varmkörning så slår ju motorn ifrån om man gasar för mycket innan den är varm och den varvar ju typ nada när det slår in och jag antar att den spärren är satt med viss marginal, eller? Jag har hört att de ska finnas ett övervarvningsskydd vid tex remhaveri också...har inte havererat någon rem ännu så det är obekräftat från vår sida men det finns säkert en och annan brp-åkare som har testat detta... Den här har gått drygt 200 mil på samma rem så då förstår ni hur den körs.