Hur vill vi att betalledsystem ska se ut i framtiden???

Bacon

Välkänd medlem
1 jan 2000
576
0
16
Sverige
RE: inga avgifter!

Varför inte det då? åker du inte på lederna eller är du bara gniden???
 

neol100

Välkänd medlem
1 jan 2000
241
0
16
37
Leksand
RE: inga avgifter!

Jag tror han är en parasit som åker på lederna och håller på och låter andra betala
 
S

skidooägare

RE: inga avgifter!

Jag skulle kunna tänka mig att betala en viss avgift per säsong om det visar sig att lederna underhålls.Men det skall vara en rimlig avgift.
 

mickE

Välkänd medlem
1 jan 2000
704
0
16
RE: inga avgifter!

men var ska man betala då??? inte fan har jag fått nån räkning!!
 
M

mm

RE: inga avgifter!

Hej
Kan tänka mig att sladda 2 ggr per säsong istället för å pröjsa, om alla köper andelar i skoterklubben så tar man ansvar?
om man är en 50 man och alla sladdar 2 ggr
blir inte det nått...maskin kan man kan få låna av nån som har bredbandat..


 

Bacon

Välkänd medlem
1 jan 2000
576
0
16
Sverige
RE: inga avgifter!

[Uppdaterat: Senast editerat den 24-Feb-03 kl 06:43 PM (CET)]Hej Micke! Fråga närmaste skoterklubb? Finns det ingen så finns det offtast inga leder häller.
 

Bacon

Välkänd medlem
1 jan 2000
576
0
16
Sverige
RE: inga avgifter!

Hej mm! Det är ju ett bra alternativ, men det är svårt att få alla att ställa upp som vanligt. Vissa sliter och de andra smiter.
Gammalt djungelordspråk.
 
J

Johan N

RE: inga avgifter!

Hur snål får man bli Micke!? Alla måste vara med och betala på ett ellet annat vis och dessutom krävs det att alla hjälper till lite grann i sin egen klubb. Det bästa vore om myndegheterna införde en årlig skatt på alla skotrar på tex 500:-/år. Om vi antar att det finns ca 200000 skotrar så skulle det bli en nätt summa på 100 miljoner kronor. Alla skulle bli tvingade att bidra och då skulle klubbarna få in skapligt med slantar att investera i utrustning och att underhålla för. Nu är ju inte jag nån expert i finansiella frågor men nog tror jag att det skulle bli ett uppsving i ekonomin för de flesta. Sen finns det en hel del privata markägare som vill ha ersättning för att vi nyttjar deras mark, dessa är det viktigt att vi tillgodoser tex genom ledavgift där mycken privatägd mark förekommer. Ok det blir dyrt att åka skoter men "so what", de är redan svindyrt att åka skoter så några hundringar mer på ett år är ändå bara en bråkdel av hela kostnaden.

 
J

Johan N

RE: inga avgifter!

Ta kontakt med närmsta skoterklubb och köp ett årskort eller liknande. Det är det absolut minsta varje skoterägare böre göra.
 

Bacon

Välkänd medlem
1 jan 2000
576
0
16
Sverige
RE: inga avgifter!

[Uppdaterat: Senast editerat den 24-Feb-03 kl 10:08 PM (CET)]Det är så sant som det är sakt. Tack Johan N för dom ordena.
 

mickE

Välkänd medlem
1 jan 2000
704
0
16
RE: inga avgifter!

det finns skoterklubb här men dom har inte sagt att dom vill ha nå pengar eller nån hjälp.
 

Ola1

Rookie sledder
1 jan 2000
16
0
0
RE: inga avgifter!

Jag håller med Johan N. Någon måste betala, och en skoterskatt som fördelas på klubbarna måste vara det optimala. Annars blir det dyrt när man passerar igenom olika områden och man måste lösa nya ledavgifter. Tyvärr så är det en utveckling åt det hållet att det verkar bli avgiftsfinanserade ledsystem och regleringar av olika slag.


 
R

Red

RE: inga avgifter!

Bara att konstatera att det kostar pengar att sladda lederna och att hålla dom i trim. En skatt på skotrarna är nog inte helt fel men det är dyrt att blanda in staten och genast är stora delar av dom pengarna borta genom konsultarvoden och byråkrati. Eftersom det alltid har varit skoterklubbarna som har skött lederna tidigare och kan sakerna är det väl enkelt att låta dom fortsätta göra det. När man är student är det obligatoriskt att vara ansluten till en studentkår och det medlemsskapet kostar en viss summa per år. Skulle man inte kunna göra något sådant? En obligatorisk medlemsskap i skoterklubben som kostar pengar. Och då får man åka på Sveriges alla leder. Turister som hyr skoter betalar indirekt medlemsskapet genom en lite högra uthyrningskostnad.