Hydralslang

Errrnst

Välkänd medlem
1 jan 2000
514
1
16
36
Luleå Sverige
Håller på att demontera styret på min RMK, ska ersättas med 4" höjare och Fatbar styre. Och det jag undrar är, jag får inte lös min bromsslang från själva bromshandtaget på styret, visst är det en skruvkoppling?
Den sitter som berget och får inte loss den med handkraft och vet inte riktigt hur jag ska göra, någon som har nått tips?

Och en annan sak, sen måste jag ju förlänga slangen på ett eller annat sätt, och det jag undrar är om det är möjligt att be en hydralfirma göra en liten bit som du bara förlänger den nuvarande slangen, dvs ber dom göra en kort slang med skruvkopplingar på bägge sidor så man kan fästa i nuvarande slangen och den andra änden i bromshandtaget, eller om det är smartast att göra en helt ny?

Floyden, du höjde ju nyligen styret, hur gick du till väga?
Tacksam för svar från alla!
 

S_ummit700

Välkänd medlem
1 jan 2000
102
0
6
Hejsan!

Först tycker jag det är fint att folk inser att man ska köra med fatbar å inte crosstyren :D tack!

Yes det sitter skruvkoppling på bromsslangen, den kan sitta litegrann eftersom det brukar vara loctite lagt där. När jag och en polare skulle skruva lös den stötte vi på samma problem, men det är bara värma upp skruven lite med värmepistol, så där lagom behövs inget glödande :) sen är det bara dra lös skruven!

Och jag skulle tipsa på att du gör en helt ny slang eftersom den största kostnaden på en slang är just kopplingarna. Jag tror du slulle landa på ungefär samma pris vad du än väljer, och då är det bättre med en helt ny slang! Dessutom får du juh en extra slang vilket betyder att du har ett "styrhöjjarkit" som du kan ta med dig till nästa skoter du köper och kan återställa RMK:n till original ändå sen :)

TIPS! Hydroscand är en bra firma med bra rykte.

Lycka till!
 

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
49
Leksand
thullen.se
Min lokala hydraulfirma ville inte tillverka en slang som skulle användas i ett bromssystem.

Jag vände mig istället till NBM Hydraulic AB som har återförsäljare över hela landet.
Dom tillverkade stålomspunnen teflonslang åt mig.
Denna slangen har fördelen mot vanlig hydraulslang att den flexar inte.
ca 300:- för en halvmeter med kopplingar.

Kolla även deras info eller ladda ner hela katalogen
 

N.I.B.

Medlem
22 maj 2009
36
0
1
har en fråga angående bromssystem till en rmk 600 -99. Kan jag köpa ett begagnat hydralbromssystem från en annan polaris och sätta dit? är det samma dimensioner och anslutningar på äldre och nyare polaris som på min? har nämligen lyckats ha av bromshandtaget. måste alltså byta fram och bakstycke där bromshandtaget sitter. det skulle kosta 5500 att ta hem från USA.